Σάββατο 16 Μαρτίου 2013

Το «ασανσέρ» των εκπτώσεων και οι ευθύνες του κράτους


Τις ευθύνες της πλευράς του ελληνικού Δημοσίου και ιδιαιτέρως του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, όπως επίσης των φορέων και των αρχών του Δημοσίου, που ανέθεσαν τα έργα, ζητεί να διερευνηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ο καταγγέλλων, Κ.Κούτλας, και θέτει το ερώτημα: «Με την ανάθεση τόσων έργων στις ίδιες εταιρείες με τις συγκεκριμένες εκπτώσεις, δεν δημιουργήθηκε ποτέ ένδειξη ότι υπήρξε συνεννόηση μεταξύ των εταιρειών αυτών;».

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με το κείμενο της καταγγελίας:

* Το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών το πρώτο εξάμηνο του 2011 ανέθεσε τέσσερα σημαντικά έργα, κάποια από αυτά στις ίδιες εταιρείες, με εκπτώσεις 47,96%, 42,82%, 43,30% και 33% αντίστοιχα, ενώ αμέσως μετά από πέντε μήνες, και μάλιστα σε περίοδο που οξύνθηκε η οικονομική κρίση στη χώρα μας και μειώθηκε το εργατικό κόστος εκτέλεσης των έργων, ανέθεσε έργο προϋπολογισμού 83,7 εκατ. ευρώ σε κοινοπραξία των ίδιων εταιρειών με έκπτωση 13,12%.
* Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 ανέθεσε δύο έργα με εκπτώσεις 45,86% και 43% αντίστοιχα σε μία από τις καταγγελλόμενες εταιρείες, ενώ λίγους μήνες μετά, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011, ανέθεσε τρία έργα προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ, 98 εκατ. ευρώ και 147 εκατ. ευρώ σε εναλλασσόμενες κοινοπραξίες των καταγγελλόμενων εταιρειών, που ήταν και οι μόνες υποψήφιες, με εκπτώσεις 17,35%, 16,23 και 13,20% αντίστοιχα.
* Η «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.», η οποία τον Ιούνιο του 2011, τον Μάιο του 2012 και τον Νοέμβριο του 2012 ανέθεσε σε εναλλασσόμενα κοινοπρακτικά σχήματα των καταγγελλόμενων εταιρειών, που ήταν οι μόνες υποψήφιες, έργα προϋπολογισμού 93,8, 315 και 415 εκατομμυρίων ευρώ, με εκπτώσεις 16,50%, 5,5% και 8,55% αντίστοιχα.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης
Αναφορά γίνεται στο κείμενο της καταγγελίας και για το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου στις 27 Δεκεμβρίου 2012 ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, με αναθέτουσα αρχή την «Αττικό Μετρό Α.Ε.». «Στο διαγωνισμό μετείχαν τέσσερις από τις καταγγελλόμενες εταιρείες» σημειώνει ο κ. Κούτλας, «και το έργο οδηγείται προς κατακύρωση στην "Ακτωρ ΑΤΕ", με έκπτωση 6,4% επί προϋπολογισμού 312 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή με δαπάνη 65,26 εκατομμυρίων ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ κατά τη δημοπράτηση του Μετρό της Αθήνας στο τμήμα Χαϊδαρίου - Πειραιά, στις 5 Οκτωβρίου του 2011, το προσφερθέν ολικό τίμημα για 7,6 χιλιόμετρα έργου ήταν 343,9 εκατ. ευρώ».
Υπολογίζεται λοιπόν «κόστος 45,26 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, δηλαδή με έκπτωση έναντι του αρχικού προϋπολογισμού των 438 εκατ. ευρώ 21,49%». Προκύπτει λοιπόν ότι «σε δύο παρόμοια έργα, που δημοπρατήθηκαν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, με χρονική διαφορά ενός έτους, η διαφορά της δαπάνης ανά χιλιόμετρο για το έργο της Θεσσαλονίκης (από 65,26 σε 45,26) είναι της τάξης των 20 εκατομμυρίων ευρώ.

"Ελευθεροτυπία"