Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

Ο Πειραιάς παγκόσμιο διαμετακομιστικό κέντρο


ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου



Σε κομβικό διαμετακομιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας αλλά και της Δυτικής Αφρικής αναδεικνύεται το λιμάνι του Πειραιά, μετά και την υπογραφή, χθες, της συμφωνίας μεταξύ της Cosco και της Hewlett Packard παρουσία του πρωθυπουργού κ. Αντ. Σαμαρά.

Παράλληλα, η συμφωνία αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές της χώρας και ν' ανοίξει τον δρόμο για την υπογραφή νέων επιχειρηματικών συμφωνιών και με άλλους διεθνείς ομίλους, καθιερώνοντας τον Πειραιά αλλά και την Ελλάδα σε παγκόσμιο διαμετακομιστικό κόμβο.
 Σημαντικά θα είναι τα οφέλη και για την ΤραινΟΣΕ, η οποία θα αναλάβει, με επόμενη συμφωνία που θα υπογράψει με την Cosco εντός του Μαρτίου, τη σιδηροδρομική μεταφορά προς άλλους προορισμούς των προϊόντων της HP προς τις χώρες της Ανατολικής και της Νοτίου Ευρώπης, της Βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.
Μία νέα αρχή για την ελληνική οικονομία χαρακτήρισε χθες ο πρωθυπουργός κ. Αντ. Σαμαράς τη συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών, μετά την ξενάγησή του στις εγκαταστάσεις, τονίζοντας ότι αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και παράλληλα «μία απόδειξη ότι μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα με τον τρόπο που εμείς οι Ελληνες ξέρουμε σε αυτήν τη δύσκολη στιγμή που περνάμε, δίνοντας το δικαίωμα της ελπίδας και της αισιοδοξίας, κυρίως στα νέα παιδιά, που αυτά έχουν να κερδίσουν από τις υπογραφές, οι οποίες σήμερα θα δοθούν για να κλείσει αυτή η τόσο σημαντική συμφωνία μεταξύ των δύο αυτών παγκόσμιων κολοσσών».
Οπως είπε ο κ. Σαμαράς, «η Ελλάδα, με τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με το Θριάσιο ολοκληρώνει στρατηγικά δίκτυα και υποδομές που απελευθερώνουν επενδύσεις. Δίνουμε το δικαίωμα στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στις δύσκολες αυτές ώρες, που πρέπει να υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας» και πρόσθεσε: «Τέτοιες επενδύσεις βοηθούν τον τόπο μας. Στην αντιμετώπιση της ανεργίας, που παραμένει πρώτη στην ατζέντα αυτής της κυβέρνησης. Δεν υπάρχουν για την ανεργία μαγικές λύσεις. Μόνο δυναμικές συνεργασίες, δυναμικές κινήσεις, όπως η σημερινή, προς όφελος της κοινωνίας μας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η απόφαση του αμερικανικού ομίλου να επιλέξει τη χώρα μας ως κεντρικό κόμβο διανομής των προϊόντων της για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, Μ. Ανατολή, Β. Αφρική και τις χώρες της Μεσογείου, ήταν αποτέλεσμα πολύμηνων και σκληρών διαπραγματεύσεων με τις ενδιαφερόμενες πλευρές. Αλλωστε, όπως ανέφερε χθες ο αντιπρόεδρος Λειτουργιών της Hewlett-Packard, ο κ. Τόνι Πρόφετ στο περιθώριο της εκδήλωσης για την υπογραφή της συμφωνίας, η εταιρεία έψαχνε για χρόνια νέο λιμάνι στη Μεσόγειο.
«Η χρήση του Πειραιά θα προσφέρει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εταιρεία, καθώς τα προϊόντα μας θα φτάνουν στην Ευρώπη επτά μέρες νωρίτερα σε σχέση με τα άλλα λιμάνια», ανέφερε ο κ. Πρόφετ, προσθέτοντας ότι η HP θα αποδείξει την αφοσίωσή της στην Ελλάδα.
Μόνο καλά λόγια είχε να πει για τη συμφωνία και ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΕΠ ΑΕ, θυγατρικής της Cosco στην Ελλάδα, κάπτεν Φου, ο οποίος μάλιστα επεσήμανε την πρόθεση και την επιθυμία του κινεζικού κολοσσού να επενδύσει περαιτέρω στη χώρα μας. Οπως χαρακτηριστικά είπε, «μπορούμε να φέρουμε και άλλες δουλειές στην Ελλάδα». Εξίσου αισιόδοξος εμφανίστηκε και ο Αμερικανός πρέσβης κ. Ντάνιελ Μπένετ Σμιθ, ο οποίος, αφού μίλησε για τους ιστορικούς και εμπορικούς δεσμούς Ελλάδας και ΗΠΑ, εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξουν και άλλες αντίστοιχες επενδύσεις.
Το... χειροκρότημα, όμως, κέρδισε ο πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κ. Ντου Κιουεν, ο οποίος αντί άλλων δηλώσεων, ευχήθηκε στα ελληνικά «η συνεργασία αυτή να είναι σαν τα παιδιά του Πειραιά, σαν το τραγούδι της Μελίνας Μερκούρη, να έχουμε και ένα και δύο και τρία και τέσσερα παιδιά» .

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν, επίσης, οι υπουργοί Ανάπτυξης κ. Κ. Χατζηδάκης, Ναυτιλίας κ. Κ. Μουσουρούλης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Ν. Μηταράκης και ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Γ. Μαυραγάνης. 

Τι προβλέπει η συμφωνία Cosco - Hewlett Packard - ΤραινΟΣΕ 
Η HP έχει καταλήξει σε συμφωνία με το τέρμιναλ της Cosco στον Πειραιά (PCT) και αποφασίστηκε κατ' αρχήν η εγκατάσταση στον Πειραιά του κεντρικού κόμβου διανομής των προϊόντων της HP για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και χώρες της Μεσογείου. Από το λιμάνι τα προϊόντα της HP θα διανέμονται προς τους τελικούς προορισμούς θαλάσσια μέσω του τέρμιναλ της Cosco και σιδηροδρομικά από την ΤραινΟΣΕ.

Σιδηροδρομικώς η διακίνηση των προϊόντων από το λιμάνι του Πειραιά, θα γίνεται μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης στο Ικόνιο και θα συνεχίζει από τον ΠΑΘΕΠ στην Ειδομένη, προκειμένου να προωθηθούν στα Σκόπια, στη Σερβία, στην Ουγγαρία, στην Αυστρία και την Τσεχία.
 Η συμφωνία προβλέπει τη μεταφορά 20.000 τόνων εμπορευμάτων της HP, που διακινεί η Cosco ετησίως από το λιμάνι του Πειραιά, από τους οποίους υπολογίζεται ότι οι 2.000 τόνοι θα μεταφέρονται μέσω της ΤραινΟΣΕ και της σιδηροδρομικής οδού και οι υπόλοιποι 18.000 τόνοι θα διακινούνται διά θαλάσσης.
Να σημειωθεί ότι η εφοδιαστική και μεταφορική δραστηριότητα της HP ανέρχεται σε 50 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά στις δραστηριότητες στις συγκεκριμένες περιοχές (Ευρώπη, Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή).
Η συμφωνία αναμένεται να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν εφοδιαστικές αλυσίδες στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή και έχουν τις παραγωγικές μονάδες τους στην Κίνα και την Απω Ανατολή.

Ηδη επιχειρήσεις όπως η Procter & Gamble, η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell, η Samsung, η Huawei και η ΙΚΕΑ έχουν εκφράσει ένα κατ' αρχήν ενδιαφέρον αναμένοντας ουσιαστικά την υλοποίηση της συμφωνίας με την HP. Εκτιμάται ότι μία τέτοια κίνηση μπορεί να επιφέρει αύξηση του τοπικού φορτίου έως και 50% για το λιμάνι του Πειραιά.
Σε πρώτη φάση η ΤραινΟΣΕ θα δρομολογήσει δύο εμπορευματικές αμαξοστοιχίες την εβδομάδα χωρητικότητας 40 κοντέινερ η καθεμία, μεταφέροντας τα προϊόντα της HP με προοπτική να αυξηθούν σε πέντε εμπορικά τραίνα για την πολυεθνική εταιρεία.
Από τη συμφωνία, η ΤραινΟΣΕ προσδοκά έσοδα, τα οποία αρχικώς υπολογίζονται σε περίπου 10 εκατ. ευρώ ετησίως με προοπτική πολύ γρήγορα να φτάσουν τα 70 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, από τα 100 τραίνα τον χρόνο που θα δρομολογηθούν, η εταιρεία σταδιακά θα αυξήσει τον αριθμό τους στα 2.000 τραίνα έως το 2015 και στα 10.000 τραίνα ετησίως το 2020, που μεταφράζεται σε τζίρο 700 εκατ. ευρώ.
Ενας από τους σημαντικότερους παράγοντες στη διακίνηση εμπορευμάτων προς την Κεντρική και τη Βόρεια Ευρώπη είναι η συντόμευση του χρόνου παράδοσης των προϊόντων και ως εκ τούτου και του κόστους μεταφοράς. Συγκεκριμένα, ο χρόνος μεταφοράς με πλοίο από το λιμάνι του Πειραιά είναι σήμερα 45 ημέρες, ενώ μέσω του σιδηροδρόμου μειώνεται σε 35 ημέρες.
Να σημειωθεί ότι για τη χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής μέχρι την Κεντρική Ευρώπη έχουν ήδη κατατεθεί οι σχετικές αιτήσεις στις περισσότερες χώρες μεταξύ των οποίων τα Σκόπια, η Βουλγαρία, η Σερβία, η Ρουμανία, η Κροατία, η Σλοβενία, η Αυστρία, η Σλοβακία, η Ουγγαρία και η Τσεχία και έχουν προχωρήσει οι σχετικές διαδικασίες, ώστε η ΤραινΟΣΕ να μπορεί να χρησιμοποιεί το μεγαλύτερο μέρος του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.
Τη βάση για την υπογραφή της συμφωνίας έθεσε ο νέος σιδηροδρομικός άξονας που συνδέει το Θριάσιο με το Ικόνιο, το εμπορευματικό λιμάνι του Πειραιά. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι με τη σύνδεση του Ικονίου, ο όγκος των εμπορευμάτων που θα απαιτηθεί να μετακινηθούν από το λιμάνι προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θα αγγίξει σε βάθος τριών ετών τα 1,7 εκατομμύρια κοντέινερ ανά έτος, γεγονός που ανεβάζει τα εκτιμώμενα αναμενόμενα έσοδα σε πάνω από 1 δισ. ευρώ.