Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Τα «ασημικά» του υπουργείου Μεταφορών βγαίνουν στο σφυρί!

Της Βάσως Βεγιάζη


Σε αγώνα δρόμου εξελίσσεται η εκποίηση των «ασημικών» του Δημοσίου. Σε περίοπτη θέση αρκετές ΔΕΚΟ του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, όπως τα περιφερειακά αεροδρόμια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα ΕΛΤΑ.  
Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) επισπεύδει τις διαδικασίες, αφού αρκετές από τις αποκρατικοποιήσεις υπολείπονται του αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Αναλυτικότερα, για την Εγνατία Οδό, τα περιφερειακά αεροδρόμια και τους μικρούς λιμένες/μαρίνες θα πρέπει, εντός του α’ τριμήνου του 2013, δηλαδή έως τα τέλη Μαρτίου, να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίησή τους, δηλαδή η προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Όσον αφορά στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης μετατέθηκε για το β’ τρίμηνο του έτους, αντί για το α’ τρίμηνο, όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση απαιτείται καθορισμός του περιεχομένου και της αποζημίωσης του τομέα «Καθολικής Υπηρεσίας» και έγκριση από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, ώστε να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση.
Στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, απαιτείται η ολοκλήρωση επιμέρους εκκρεμοτήτων, όπως η ρύθμιση των υπέρογκων δανείων και υποχρεώσεων, αλλά και η τιμολογιακή πολιτική και ο αριθμός των διοδίων.
Αντίστοιχα, για το β΄ τρίμηνο του 2013 έχει δρομολογηθεί η έναρξη της ιδιωτικοποίησης των ΔΑΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΠ, ΟΛΘ και άλλων 8 περιφερειακών λιμένων.
Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών. Ως τα τέλη Μαρτίου θα έχει μεταφερθεί στο Ταμείο, ώστε η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος να ξεκινήσει τον Ιούνιο.
Αναφορικά με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, να διαθέσει το 30% των μετοχών του αεροδρομίου –το ελληνικό Δημόσιο κατέχει συνολικά 55%- ενώ παράλληλα ν’ αναθεωρήσει την σύμβαση παραχώρησης, η οποία λήγει το 2026.
Για τα λιμάνια, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει δυο εναλλακτικές μεθόδους: α) την παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμένα, με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υψηλού επίπεδου υπηρεσιών και,
β) την ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένα (Master Concession), μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Α.Ε. και παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμένα μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Α.Ε., προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να εξασφαλιστούν επενδύσεις και υψηλά επίπεδα υπηρεσιών.
«Όχι σε αποκρατικοποιήσεις έναντι παντός τιμήματος»
Οι καθυστερήσεις είναι δικαιολογημένες, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου «βαρύνονται» με σοβαρά προβλήματα, προτού τα αποκτήσει ο υποψήφιος επενδυτής.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Μεταφορών, Κωστής Χατζηδάκης έχει διαβεβαιώσει ότι το Ταμείο δεν θα προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις δημόσιας περιουσίας έναντι παντός τιμήματος. Υπενθυμίζεται ότι ο εφετινός στόχος είναι 2,5 δις. ευρώ.