Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Νίκος Νικολόπουλος: «Δρόμοι στρωμένοι με ευρώ για… τους εργολάβους»


ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΦΕΡΝΕΙ Ο Ν. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ «ΑΝΟΙΚΤΕΣ ΠΛΗΓΕΣ» ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ

Τι αναφέρει στην ερώτηση του για την ΕΡΓΟΣΕ

«Δρόμους στρωμένους με… ευρώ και πάντα υπέρ των εργολάβων»,  χαρακτηρίζει ο συντονιστής του Χριστιανοδημοκρατικού Κινήματος, Νίκος Νικολόπουλος τα συγχρηματοδοτούμενα έργα των αυτοκινητοδρόμων, αναδεικνύοντας μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου τις πολλές… παραχωρήσεις που το ελληνικό κράτος κάνει στους αναδόχους των έργων, εις βάρος των συμφερόντων του κράτους και κατά συνέπεια, του ίδιου του ελληνικού λαού.

Με ερώτηση που κατέθεσε, καλεί τον πρωθυπουργό και τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, αλλά και Δικαιοσύνης  – ενώ κοινοποιεί την ερώτηση και στους οικονομικούς εισαγγελείς – να τοποθετηθούν επί της ουσίας των συμβάσεων παραχώρησης και των όσων έχουν δει μέχρι σήμερα το φως της δημοσιότητας.
Όπως σημειώνει μεταξύ άλλων ο πρώην υφυπουργός Εργασίας, «οι εργολάβοι, που δεν έχουν κάνει ούτε τα μισά έργα, έχουν ήδη πάρει περίπου 1 δισ. ευρώ, ποσό που ξεπερνά τα 1,8 δισ. μαζί με τα έσοδα από τα διόδια. Επιπλέον  απαίτησαν και πήραν από το Δημόσιο αποζημιώσεις  280 εκατ. ευρώ για… καθυστερήσεις, ενώ οι καθυστερήσεις οι δικές τους μένουν, παρά τις ποινικές ρήτρες που προβλέπονται στις συμβάσεις ,  χωρίς συνέπειες γι αυτούς!».
«Όλες οι κυβερνήσεις παραμένουν θεατές και αφήνουν  να εφαρμόζονται οι συμβάσεις μόνο στα σημεία που συμφέρουν τους εργολάβους, ενώ για τα υπόλοιπα, που δεν τους συμφέρουν, όχι μόνο δεν εφαρμόζονται τα συμβατικώς προβλεπόμενα, αλλά γίνονται … διαπραγματεύσεις», προσθέτει ο κ. Νικολόπουλος, τονίζοντας πως με βάση όσα έχουν γνωστοποιηθεί από τον υπουργό Ανάπτυξης, η διαπραγμάτευση οδηγεί σε ουσιαστική περικοπή του φυσικού αντικειμένου των οδικών αξόνων – με αδικημένες, την Δυτική αλλά και την Κεντρική Ελλάδα – αλλά και επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης.
«Οι επιχειρούμενες αλλαγές συνιστούν ουσιώδη τροποποίηση μιας δημόσιας σύμβασης κατά τη διάρκεια της ισχύος της, που ισοδυναμεί με τη σύναψη νέας σύμβασης,  που δεν είναι επιτρεπτή, τόσο από το Εθνικό, όσο και από το Κοινοτικό Δίκαιο» υπογραμμίζει ο κ. Νικολόπουλος, ο οποίος παραθέτει μεγάλο τμήμα των συμβάσεων παραχώρησης, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η αναντιστοιχία μεταξύ των όσων προβλέπονται και έχουν συμφωνηθεί μεταξύ κράτους και εργολάβων στα χαρτιά και των όσων συμβαίνουν στην πράξη.


ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΖΗΤΟΥΝ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΑΝΕΙΣΟΥΝ ΙΔΙΩΤΕΣ!

Πέραν τούτων, ο κ. Νικολόπουλος επισημαίνει πως επίκειται ακόμα μεγαλύτερη καθυστέρηση στην επανέναρξη των έργων, αφού οι τράπεζες φέρονται να επιζητούν εγγυήσεις από το ελληνικό δημόσιο για να… χρηματοδοτήσουν τους εργολάβους, ενώ χάνονται και κοινοτικά κονδύλια. Και ο βουλευτής τονίζει: «Και η κακοδιαχείριση και το πάρτι των μεγαλο-εργολάβων δεν σταματά εδώ, αφού, μέσω του κόλπου των συμπληρωματικών συμβάσεων, που μπορούν να φθάσουν μέχρι και του 50% της αρχικής Σύμβασης, το Δημόσιο έχει μέχρι σήμερα καταβάλει, όπως αναφέρει ο κ. Χατζηδάκης σε απάντηση ερώτησης Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ,  για συμπληρωματικές εργασίες:
● Για την Ολυμπία Οδό:  9,13 εκατομ. €, ενώ «εκτιμάται», ότι θα καταβληθούν για τοπικές τροποποιήσεις της χάραξης (λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων) ακόμη 12 εκατ. € .
● Για τον Μορέα: 13 εκατομ. €
● Για Μαλιακό-Κλειδί: Όπως αναφέρει ο κ. Χατζηδάκης, «το Δημόσιο δεν έχει καταβάλει μέχρι σήμερα στον Παραχωρησιούχο δαπάνη για πρόσθετες εργασίες», αλλά η αλήθεια είναι ότι ήδη έχουν εγκριθεί 169 εκατ. €  για την κατασκευή Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης στις τρεις σήραγγες, η οποία δεν είχε προβλεφθεί στην αρχική σύμβαση, και ήδη  δόθηκαν  160 εκατ. €».

«ΠΑΡΤΙ» ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ

Ένα άλλο σημείο που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά σύμφωνα με τον κ. Νικολόπουλο είναι το θέμα των απαλλοτριώσεων, το οποίο αφενός προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις στο έργο, που είχαν σαν συνέπεια την πληρωμή τεράστιων αποζημιώσεων στον Παραχωρησιούχο και αφετέρου στοίχισε στο Δημόσιο, όπως προκύπτει από την παραπάνω  υπ’ αριθμό Α.Π. 3697/2-11-2011 Πράξη της «ΕΙΔΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ Ε.Π «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ» το ιλιγγιώδες ποσό των 220.516.599,81€ !!!.
Ο Αχαιός πολιτικός, επικαλείται και ανακοίνωση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, ότι «είχε στηθεί πάρτι με τις απαλλοτριώσεις, η εκδίκαση των οποίων αφενός καθυστέρησε υπερβολικά  και αφετέρου επεδίκασε τεράστια ποσά για αποζημιώσεις».
Χαρακτηριστικό είναι ότι πέρα από τα 91,1 εκατομμύρια ευρώ που έδωσε ο κ. Χατζηδάκης στην «Ολυμπία Οδό» με την «καταρχήν συμφωνία» του Δεκεμβρίου του 2012, με άλλη  απόφαση που υπέγραψε προ ημερών ο αναπληρωτής υπουργός, κ. Καλογιάννης, εγκρίθηκε η διάθεση στην «Ολυμπία Οδό» 25,7 εκατ. €, «ως αποζημίωση για έσοδα από διόδια» (μέχρι το τέλος του 2011), που υπολογίζεται ότι… «έχασε» η κοινοπραξία λόγω της μη λειτουργίας μεγάλου αριθμού σταθμών διοδίων που προέβλεπε η σύμβαση, αλλά εξ αιτίας των καθυστερήσεων δεν κατέστη δυνατό να  λειτουργήσουν!!!
«Αν είναι ποτέ δυνατό να δίνονται  25,7 εκατ. ευρώ με αυτό τον τρόπο και ενώ έχουν ήδη δοθεί για τον ίδιο λόγο 91,1 εκατομμύρια ευρώ, αφού στο ποσό αυτό, βάσει των όσων ανακοινώθηκαν από τον κ. Χατζηδάκη, συμβιβάστηκε ο Παραχωρησιούχος, ως προς τις αποζημιώσεις τις οποίες αξίωνε» σημειώνει ο κ. Νικολόπουλος.


ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΥΨΟΥΣ 200 ΕΚ. ΕΥΡΩ

Επίσης, ο τ. υφυπουργός αναφέρεται και στο μνημόνιο μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της «Ολυμπίας Οδού» για την απ’ ευθείας ανάθεση των προσαρμογών της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, ο προϋπολογισμός των οποίων υπερβαίνει τα 200 εκατ. € !
«Δεν γνωρίζουμε τι απέγινε με το Μνημόνιο αυτό, αλλά χωρίς τις εργασίες αυτές δεν μπορεί να τελειώσει το έργο και είναι σίγουρο, ότι, αν δεν έχει υπογραφεί το εν λόγω Μνημόνιο, θα βρεθεί τρόπος να δοθούν απ’ ευθείας στους μεγαλο-εργολάβους της «Ολυμπίας Οδού» ακόμη 200 εκατ. ευρώ. Όπως είναι σίγουρο ότι θα δοθούν πολλά ακόμη εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) στις σήραγγες δεδομένου ότι, όπως προκύπτει από τα αποσπάσματα από τα Πρακτικά της Βουλής, δεν προβλέπεται από τη Σύμβαση η κατασκευή Λ.Ε.Α. στις σήραγγες» αναφέρει ο ανεξάρτητος βουλευτής, απευθύνοντας ένα μπαράζ ερωτήσεων για όλα αυτά τα ζητήματα
Μεταξύ άλλων, ο κ.  Νικολόπουλος ρωτάει γα δεν καταγγέλθηκε εξ αρχής η αντισυμβατική συμπεριφορά των Παραχωρησιούχων για το μονομερές «πάγωμα» των έργων και γιατί δεν επιβλήθηκαν οι προβλεπόμενες από τις Συμβάσεις ποινικές ρήτρες, αλλά και γιατί, στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού, ο παραχωρησιούχος επανέρχεται και λαμβάνει αποζημίωση ενώ υποτίθεται πως είχε συμβιβαστεί. Επίσης, ρωτάει τι συμβαίνει με το θέμα των ΛΕΑ, των απαλλοτριώσεων και του μνημονίου μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και «Ολυμπίας Οδού», αλλά και εάν οι τροποποιήσεις στις συμβάσεις συνιστούν ουσιώδη τροποποίηση μιας δημόσιας σύμβασης κατά τη διάρκεια της ισχύος της, που ισοδυναμεί με τη σύναψη νέας σύμβασης. Ακόμα, ρωτάει για την απώλεια κοινοτικών χρηματοδοτήσεων και για το εάν, όλες οι συμβάσεις αλλά και οι καταγγελίες θα τεθούν υπόψη των Οικονομικών Εισαγγελέων και του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.