Κυριακή 3 Μαρτίου 2013

ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πάνω από 1 δισ. € τα έσοδα από τη συμφωνία με τη HP


Μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες που τοποθετεί τον Πειραιά στο επίκεντρο του παγκόσμιου χάρτη των μεταφορών είναι πλέον γεγονός.

Επεσαν οι υπογραφές μεταξύ της Hewlett-Packard της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, για τη συμφωνία που μετατρέπει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας σε βασικό κόμβο μετακίνησης προς την Κεντρική Ευρώπη εμπορευμάτων της αμερικανικής εταιρείας.

Η συμφωνία αυτή, που προβλέπει σε βάθος τριών χρόνων τη μεταφορά 1,7 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, με τα έσοδα να ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ, ανοίγει παράλληλα τον δρόμο για ανάλογου διαμετρήματος εμπορικές συμφωνίες με πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες κατασκευάζουν προϊόντα στην Ασία και τα μεταφέρουν στην Ευρώπη.
Οπως είχε αναφέρει προ δύο εβδομάδων σε δημοσίευμά του το «Εθνος της Κυριακής», πέντε πολυεθνικοί κολοσσοί, η LG, η Dell, η Sony, η Hyundai και η Lenovo, έχουν ήδη κάνει διερευνητικές επαφές με την ελληνική πλευρά και ετοιμάζονται να ακολουθήσουν το παράδειγμα της HP, καθώς σκέφτονται σοβαρά να εγκαταστήσουν την εφοδιαστική και μεταφορική τους δραστηριότητα στο λιμάνι του Πειραιά με «όχημα» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η συμφωνία προβλέπει σε βάθος τριετίας τη μετα­φορά 1,7 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.
Στις δηλώσεις του, μάλιστα, ο Ελληνας πρωθυπουργός χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «ψήφο εμπιστοσύνης» στην Ελλάδα, λέγοντας πως το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί όχημα ισχυρής ανάπτυξης για όλη την Ελλάδα και πως τέτοιες επενδύσεις βοηθούν να αντιμετωπιστεί η ανεργία.Το εντυπωσιακό στοιχείο που έλκει πολλές πολυεθνικές να επιλέξουν το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά για τη διακίνηση των προϊόντων τους προς την Ευρώπη και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας είναι η συντόμευση του χρόνου παράδοσης των προϊόντων, που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση κόστους μεταφοράς.
Πολλαπλά κέρδη 
Συγκεκριμένα, από Σανγκάη για Πράγα μέσω των βόρειων λιμανιών της Ευρώπης (Ρότερνταμ, Αμβούργο, Αμβέρσα) ο χρόνος μεταφοράς είναι 45 ημέρες. Μέσω του Πειραιά, όμως, ο χρόνος μεταφοράς μειώνεται σε 35 μέρες. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθανάσιος Ζηλιακόπουλος δήλωσε πως ο ελληνικός σιδηρόδρομος μεταφέρει τα προϊόντα της Hewlett Packard από την Πειραιά στην Τσεχία (μίια απόσταση 2.200 χλμ.) μέσα σε 5 ημέρες.
Στόχο αποτελεί το να μειωθεί ο χρόνος σε 3,5 ημέρες. Μέσω της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θριάσιο - Ικόνιο, μήκους 17 χλμ., που βρίσκεται σε λειτουργία, θα μεταφέρονται τα εμπορεύματα από το Ικόνιο στο Θριάσιο, ενώ στη συνέχεια θα κατευθύνονται μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Αρχικός στόχος του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι να δρομολογήσει δύο εμπορευματικές αμαξοστοιχίες την εβδομάδα, μεταφέροντας αρχικά προϊόντα της Hewlett Packard με προοπτική να αυξηθούν σε πέντε εμπορικά τρένα για την αμερικανική πολυεθνική εταιρεία.
Οι προοπτικές από τη συμφωνία Cosco - HP - ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η καθιέρωση του λιμανιού του Πειραιά και της Ελλάδας ως Παγκόσμιου Διαμετακομιστικού Κέντρου είναι ιδιαίτερα θετικές και θα ενισχύσουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Το περιεχόμενο της συμφωνίας
Σε κεντρικό κόμβο διανομής αναδεικνύεται ο Πειραιάς
Η HP κατέληξε σε συμφωνία με το terminal της Cosco στον Πειραιά (PCT) για την εγκατάσταση των δραστηριοτήτων της παγκόσμιας εφοδιαστικής της αλυσίδας στην Ελλάδα.
Αυτό που βασικά αποφασίστηκε είναι η εγκατάσταση του κεντρικού κόμβου διανομής των προϊόντων της HP για την Κεντρική Ευρώπη, Ανατολική Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική και χώρες της Μεσογείου, στον Πειραιά. Ετσι, από το λιμάνι τα προϊόντα της αμερικανικής εταιρείας θα διανέμονται προς τους τελικούς προορισμούς, θαλάσσια μέσω του terminal της Cosco και σιδηροδρομικά από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στο επίκεντρο 
Οι επιπτώσεις από αυτήν τη συνεργασία θα είναι σημαντικές για την Ελλάδα, η οποία καθιερώνεται ως το κύριο διαμετακομιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή, μέσω της οποίας θα διακινούνται φορτία από και προς την Απω Ανατολή.
Αξίζει να τονιστεί ότι η εφοδιαστική και μεταφορική δραστηριότητα της HP ανέρχεται σε 50 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούν δραστηριότητες στην Ευρώπη, Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή.
Η επιλογή του Πειραιά από την Cosco και την ΗΡ ως κεντρικού λιμανιού διανομής των προϊόντων της εταιρείας θα έχει πολύπλευρες θετικές επιπτώσεις τόσο στη δραστηριότητα του λιμανιού, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των οδικών μεταφορών και της ελληνικής οικονομίας στο σύνολό της.
Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι μια τέτοια κίνηση μπορεί να επιφέρει αύξηση του τοπικού φορτίου έως και 50% για το λιμάνι του Πειραιά.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Ξεπερνούν τα 10 εκατ. τα ετήσια οφέλη
Σε ό,τι αφορά τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με τη σύνδεση του Ικονίου ο όγκος των εμπορευμάτων που θα απαιτηθεί να μετακινηθούν από το λιμάνι, προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, εκτιμάται σε βάθος 3 χρόνων να αγγίξει το 1,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ανά έτος, δηλαδή τα αναμενόμενα έσοδα μπορεί να ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.
Για τη χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής μέχρι την Κεντρική Ευρώπη έχουν κατατεθεί οι σχετικές αιτήσεις στις περισσότερες χώρες των Βαλκανίων (Σκόπια, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Κροατία, Σλοβενία, Αυστρία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Τσεχία κ.α.) και έχουν προχωρήσει οι σχετικές διαδικασίες ώστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπορεί να κάνει ανά πάσα στιγμή χρήση του μεγαλύτερου μέρους του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.
Αλλαγή σκηνικού
Τα μεγέθη για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά με την υλοποίηση της συμφωνίας Cosco - HP - ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία αρχικά θα αυξήσει τα έσοδα της σιδηροδρομικής εταιρείας κατά τουλάχιστον 10 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με προοπτική πολύ γρήγορα να φτάσει τα 70 εκατομμύρια ευρώ.
Η συμφωνία εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας και θα αυξήσει σημαντικά τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου. Επίσης αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες συμφωνίες με μεγάλες διεθνείς εταιρείες που διακινούν προϊόντα σε όλο τον κόσμο, καθώς το λιμάνι του Πειραιά εξελίσσεται σε διαμετακομιστικό κόμβο.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr