Παρασκευή, 21 Δεκεμβρίου 2012

Άνοιγμα ΤΡΑΙΝΟΣΕ στα Βαλκάνια


Της Μαρίας Μόσχου
Μια «μόνιμη» πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων στην χώρα μας μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου σχεδιάζει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η όποια αναμένεται να ξεκινήσει τακτικά εμπορευματικά δρομολόγια για πολλές βαλκανικές χώρες.


Την προηγούμενη εβδομάδα είχαν επισκεφτεί την χώρα μας οι διοικήσεις των εταιρειών των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων από όπου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητά άδεια χρήσης του δικτύου και όπως φαίνεται με το νέο έτος η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία θα μπορεί να χρησιμοποιεί τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά δίκτυα όχι μόνο για τις μεταφορές των προϊόντων της HP, άλλα και με τακτικά δρομολόγια που θα επιτρέπουν σε εταιρείες από όλο τον κόσμο να χρησιμοποιούν τα ελληνικά τρένα για να διοχετεύονται από και προς τα Βαλκάνια.
Στην Ειδομένη
Υπενθυμίζεται ότι η διαδρομή των εμπορευμάτων θα ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά μέσω της σιδηροδρομικής σύνδεσης στο Ικόνιο και θα φτάνουν από τον ΠΑΘΕΠ στην Ειδομένη. Από κει αλλάζοντας μηχανές θα περνούν στα Σκόπια, στη Σερβία, την Ουγγαρία, την Αυστρία και τελικά την Τσεχία.

Πρόκειται για μια διαδρομή η οποία θα ολοκληρώνεται μέσα σε περίπου τέσσερις ημέρες όταν οι εναλλακτικές διαδρομές απαιτούν σήμερα δώδεκα ολόκληρες ημέρες για να φτάσουν τα εμπορεύματα στην Τσεχία.
Η συμφωνία με την Cοsco και την Hewlett - Packard (HP) η όποια βρίσκεται λίγο πριν το στάδιο υλοποίησης της έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον κορυφαίων βιομηχανιών που κατασκευάζουν προϊόντα στην Κίνα, το Μπαγκλαντές και σε άλλες ασιατικές χώρες οι οποίες αναζητούν έναν πιο φθηνό και ποιο σύντομο τρόπο να εισέλθουν τα προϊόντα τους στα Βαλκανία.
Ήδη η Cosco και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν επαφές με κορυφαίους πολυεθνικούς ομίλους και βρίσκεται κοντά στο να ανακοινώσουν νέες συμφωνίες με εταιρείες όπως η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell και η Samsung. Το δρόμο της HP αναμένεται να αναζητήσουν και Κινέζοι ανταγωνιστές τους όπως είναι η Lenovo (προσωπικοί υπολογιστές), η Huawei και η ZTE (εταιρείες τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού).
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεώρησε ιδιαίτερα σημαντικό εκτός από τις εταιρείες που θέλουν να συνάψουν σχετική συμφωνία για σιδηροδρομική μεταφορά από το Ικόνιο μέχρι την Τσεχία να ξεκινήσει τακτικά δρομολόγια όπου θα εξυπηρετεί και εταιρείες που μεταφέρουν περιστασιακά εμπορεύματα η μικρότερες ποσότητες απo αυτές της HP.
Αδειοδότηση
Στο πλαίσιο αυτό προχώρησε στην κατάθεση αιτήσεων για αδειοδότηση χρήσης σιδηροδρομικής γραμμής σε όλες τις Βαλκανικές χώρες προκειμένου να διευκολύνει τις μεταφορές προϊόντων που θα φτάνουν μέσω της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών εταιρειών χωρών όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σλοβενία, τα Σκόπια κ.λπ. Που ηρθαν την προηγούμενη εβδομάδα στην χώρα μας είδαν ιδιαίτερα θετικά τη σχετική προσπάθεια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και υποσχέθηκαν την συνεργασία τους για την επίτευξη του στόχου.
Σημειώνεται ότι βάση της νομοθεσίας των παραπάνω κρατών μπορούν να αδειοδοτήσουν μία σιδηροδρομική ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία προκειμένου να κινεί τα τρένα της πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη νομοθεσία υπάρχει και στη χώρα μας όπου οποιαδήποτε εταιρεία μπορεί να ζητήσει άδεια και να κινείται πάνω στην σιδηροδρομική υποδομή πληρώνοντας κάποιο αντίτιμο στον ΟΣΕ.
Δρομολόγια
Η συμφωνία με τη Hewlett - Packard αφορά τη μεταφοράς ενός τρένου ημερησίως. Ωστόσο, η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ευελπιστεί ότι σύντομα θα μπορεί να υλοποιεί τακτικά δρομολόγια προς άλλες χώρες δύο η ακόμα και τρεις φόρες την εβδομάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η μεταφορά ενός ή δύο τρένων την ημέρα προς την Κεντρική Ευρώπη θα οδηγούσε άμεσα σε διπλασιασμό του τζίρου της από εμπορεύματα που σήμερα φτάνει τα 24 εκατ. Αν υπολογίσει κανείς ότι η δυναμικότητα του λιμανιού είναι 20 έως 40 τρένα την ημέρα ακόμα και αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετέφερε τα 10 τρένα καθημερινά τότε ο τζίρος ετησίως θα ξεπερνούσε τα 100 εκατ. ευρώ.
ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΛΙΜΑΝΙ
Η γραμμή από το Ικόνιο
«Κλειδί» για την υλοποίηση των στόχων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η σιδηροδρομική σύνδεση της γραμμής ΠΑΘΕΠ με το λιμάνι του Ικονίου που αναμένεται να παραδοθεί άμεσα. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους (1,435μ.), η αρχή της οποίας (χ.θ. 0+000) βρίσκεται στα δυτικά όρια του λιμένα του Ν. Ικονίου, στη θέση του προβλεπόμενου επιλιμένιου Σιδηροδρομικού Σταθμού (στην περιοχή του Περάματος) και το πέρας της συνδέεται με το νέο σιδηροδρομικό άξονα Αθηνών - Κορίνθου, ο οποίος στη συνέχεια διέρχεται από την περιοχή του Θριασίου Πεδίου. Η γραμμή θα χρησιμοποιείται μόνο από εμπορευματικά τρένα και θα συνδέει το λιμένα του Ν. Ικονίου με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο στο συγκρότημα Θριασίου Πεδίου όπου θα συγκεντρώνονται οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες.
Η διακίνηση
Η πλειονότητα των εμπορευμάτων που φτάνουν στο Λιμάνι του Πειραιά προέρχονται από την Άπω Ανατολή με ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Η ραγδαία αναπτυσσόμενη περιοχή της Ευρώπης εντοπίζεται στην Κεντρική Ευρώπη και αναμένεται να συνεχιστεί και στα Βαλκάνια. Χώρες όπως η Τσεχία, η Σλοβακία και η Ουγγαρία έχουν γίνει αποδέκτες μεγάλων επενδύσεων από επιχειρήσεις της Άπω Ανατολής (Κορέα, Ιαπωνία, Κίνα) που στοχεύοντας στην αγορά της Ευρώπης έχουν δημιουργήσει εργοστάσια ή μεγάλες αποθήκες σε αυτές τις χώρες. Αυτές οι επιχειρήσεις έχουν μεγάλο όγκο μεταφορών από τις μητρικές τους εγκαταστάσεις (π.χ. το εργοστάσιο της Hyundai, στη Nosovice, στην Τσεχία, έχει σημαντικό όγκο μεταφορών από Busan, Kορέα που μεταφέρονται με κοντείνερ, μέσω θαλάσσης συνήθως στο Αμβούργο και από εκεί σιδηροδρομικά στον τελικό προορισμό τους).
Οι εταιρείες αυτές θα αναζητήσουν πλέον φθηνότερη μεταφορά από αυτή που έχουν σήμερα, ενώ δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν τη χώρα μας όχι μόνο ως διαμετακομιστικό κόμβο αλλά και ως έδρα για ορισμένες από τις δραστηριότητές τους.