Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Τρίμηνο χρονοδιάγραμμα για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Τι προβλέπουν οι τρεις ρυθμίσεις που ανοίγουν τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης
Ρεπορτάζ: Κώστας Ντελέζος

Στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται η κυβέρνηση. Ο διεθνής διαγωνισμός, όπως ανέφερε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης, αναμένεται να προκηρυχθεί έως τα τέλη του πρώτου τριμήνου 2013, υπό την προϋπόθεση ότι η Κομισιόν θα ανάψει από την πλευρά της πράσινο φως.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ εξετάζει ακόμα αν η πρόσφατη αναδιάρθρωση στον Ομιλο ΟΣΕ συνιστά κρατική ενίσχυση προς τον οργανισμό, δεδομένου ότι διαγράφηκαν συνολικά χρέη άνω των 10,5 δισ. ευρώ, τα οποία ανέλαβε το Δημόσιο.
Το ερχόμενο διάστημα, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, αναμένεται να επιλεγούν οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Χθες το υπουργείο άνοιξε τον δρόμο της ιδιωτικοποίησής της εντάσσοντας τρεις βασικές ρυθμίσεις στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδίδεται από το Υπουργικό Συμβούλιο. Πρόκειται για ρυθμίσεις οι οποίες, παρότι είχαν ενταχθεί σε προγενέστερους νόμους, δεν είχαν προχωρήσει. Θεωρούνται δε προαπαιτούμενες κινήσεις ώστε να κλείσει το ζήτημα της ρύθμισης των κρατικών ενισχύσεων στον ΟΣΕ, που μπλοκάρει την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Συγκεκριμένα προβλέπεται:
- Η απόσχιση του κλάδου συντήρησης τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ και η ίδρυση της εταιρείας συντήρησης Rosco του ελληνικού Δημοσίου. Κύριες δραστηριότητές της θα είναι η παροχή σε τρίτους υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής του τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς, αλλά και η διαχείριση και η εκμίσθωση τροχαίου υλικού σε τρίτους. Ουσιαστικά η Rosco θα απορροφήσει τον κλάδο συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να καθοριστούν οι λεπτομέρειες και σε θέματα προσωπικού.
- Η απόσχιση της ΓΑΙΑΟΣΕ, της εταιρείας διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, από τον οργανισμό και η ανεξαρτητοποίησή της. Ουσιαστικά θα μεταβιβαστεί χωρίς αντάλλαγμα στο ελληνικό Δημόσιο το σύνολο των μετοχών της ΓΑΙΑΟΣΕ. Το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει την περιουσία του ΟΣΕ ως αντάλλαγμα για την ανάληψη του χρέους του οργανισμού.
- Η μεταβίβαση χωρίς αντάλλαγμα του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ στο Δημόσιο ή σε φορέα του Δημοσίου τους επόμενους δύο μήνες για εμπορική εκμετάλλευση. Τροχαίο υλικό θα μπορεί να παραμείνει στον ΟΣΕ εφόσον συνδέεται με τη δραστηριότητα του διαχειριστή υποδομής.

Για τα ΕΛΤΑ. Παράλληλα, για τη διευκόλυνση της αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ, στην ίδια ΠΝΠ προβλέπεται ο διαχωρισμός του Φιλοτελικού και Ταχυδρομικού Μουσείου των ΕΛΤΑ από την οργανωτική δομή της εταιρείας, ώστε το μουσείο να παραμείνει στο Δημόσιο.