Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012

Βλέπουν το «πράσινο φως» στο τούνελ των Βρυξελλών


Η ROSCO, οι πιέσεις και το μέλλον μίας ιδιωτικοποίησης

  Στον «εξευμενισμό» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου οι Βρυξέλλες να δώσουν το «πράσινο φως» στον φάκελο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προχωρά η κυβέρνηση, η οποία με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), αποσπά την μονάδα συντήρησης του ΟΣΕ από τον οργανισμό, με στόχο την ιδιωτικοποίησή της.

Η γενική διεύθυνση συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ θα απορροφηθεί από ανεξάρτητη εταιρία, ονόματι ROSCO (Rolling Stock), η οποία θα ιδρυθεί για να αναλάβει τη συντήρηση του τροχαίου υλικού του Ελληνικού Δημοσίου, «με βάση τις δεσμεύσεις της χώρας στο πλαίσιο εξυγίανσης του ΟΣΕ», όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης.Σύμφωνα με το υπουργείο, η ROSCO θα παρέχει «σε τρίτους υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής του τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς» αλλά και διαχείριση και εκμίσθωση «τροχαίου υλικού σε τρίτους».
Οι λεπτομέρειες του εγχειρήματος θα καθοριστούν προσεχώς τόσο σε σχέση με τη σύμβαση ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την συντήρηση του τροχαίου υλικού, που χρησιμοποιεί η δεύτερη όσο και για το μέλλον των εργαζομένων, για τους οποίους ο υπουργός, κ. Κωστής Χατζηδάκης έχει υποσχεθεί ότι θα υπάρξει μέριμνα από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του.

Οι πιέσεις των Βρυξελλών

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κομισιόν έχει ασκήσει εντονότατες πιέσεις στην Ελλάδα για την ιδιωτικοποίηση της συντήρησης του ΟΣΕ, επιδιώκοντας μία κίνηση που θα έρθει να υπηρετήσει ένα πολιτικό μήνυμα προς τις αγορές.
«Οι Βρυξέλλες πίεζαν για ιδιωτικοποίηση , ήδη την εποχή που φτιαχνόνταν ο "νόμος Ρέππα" για τον ΟΣΕ» εξηγούν πηγές κοντά στην υπόθεση, διακρίνοντας πίσω από το στενό «μαρκάρισμα» της Κομισιόν, «εκείνη την αποκρατικοποίηση που θα στείλει μήνυμα στις αγορές ότι κάτι αλλάζει στην Ελλάδα».
Ωστόσο, σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του ΟΣΕ, τα υφιστάμενα δεδομένα της αγοράς, δηλαδή η ύπαρξη ενός και μοναδικού πελάτη (την ΤΡΑΙΝΟΣΕ), καθιστούν την ιδιωτικοποίηση της ROSCΟ διόλου ευοίωνη, διότι η Ελλάδα αποτελεί τερματική - και μη ανταγωνιστική των ευρωπαϊκών δικτύων του σιδηροδρόμου, αγορά , ενώ στις γειτονικές χώρες παρέχονται υπηρεσίες συντήρησης σε πολύ χαμηλές τιμές.
Όπως προσθέτουν, δεν είναι τυχαίο ότι προ δεκαετίας, η χώρα μας είχε επιτύχει την εξαίρεση των υπηρεσιών συντήρησης από την απόσχιση των δραστηριοτήτων του ΟΣΕ, εν όψει της τότε απελευθέρωσης της αγοράς.
Αντίθετα, όπως παρατηρούν, εάν οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές αναπτυχθούν στην Ελλάδα, η ROSCO θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης, διότι θα αυξηθούν η κίνηση, η χρήση και οι φόρτοι τους στο δίκτυο, δημιουργώντας μεγαλύτερη ανάγκη για υπηρεσίες συντήρησης.
Όμως, όπως υπογραμμίζουν κοινοτικές πηγές, «η αλήθεια είναι ότι η ΕΕ ούτε θέλει να ακούει πια για επιχειρηματικές δραστηριότητες εκ μέρους του ΟΣΕ», σημειώνοντας ότι η μοίρα του οργανισμού προδιαγράφεται να είναι καθαρά η διαχείριση του δικτύου.  

Που θα παρέχει υπηρεσίες;

Η διατύπωση που χρησιμοποίησε το υπουργείο Υποδομών για την ROSCO προκάλεσε συνειρμούς περί μεταφοράς των υπηρεσιών συντήρησης και του ΟΑΣΑ στην υπό ιδιωτικοποίηση εταιρία.
Κύκλοι του υπουργείου διαψεύδουν κατηγορηματικά κάθε τέτοιο ενδεχόμενο και υπογραμμίζουν ότι η ROSCO θα επιδιώξει να βρει έργο τόσο στην ελεύθερη αγορά στο μέλλον, εγχείρημα ιδιαίτερα δύσκολο, σύμφωνα με έμπειρα στελέχη της αγοράς.
Ωστόσο, όπως είχε αποκαλύψει "Το Βημα" στις 15 Ιουλίου 2012, οι σύμβουλοι του ΟΣΕ (PWC) είχαν προτείνει την απόσχιση και μεταφορά της συντήρησης της ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ) στην ROSCO,  διότι οι μελέτες δείχνουν ότι η νέα εταιρία θα είναι ιδιαίτερα ζημιογόνος, στην περίπτωση που διατηρήσει τα σημερινά της μεγέθη.
 Μάλιστα, μελέτη που έγινε κατ' εντολή της PWC από τον ΟΣΕ έδειξε ότι η απόκρατικοποίησή της θα οδηγήσει «μαθηματικά σε μεγαλύτερα από τα σημερινά ελλείμματα της δραστηριότητας συντήρησης», καθιστώντας «ευθέως αμφίβολη η βιωσιμότητά της και η δυνατότητα ιδιωτικοποίησή της».
 Πάντως, όπως παρατηρούν νομικοί κύκλοι, οι πρόνοιες του κοινοτικού δικαίου περί ανταγωνισμού δεν αφήνουν πολλές ελπίδες για να δοθούν ως «προίκα» σύμβόλαια στη ROSCO, χωρίς διεθνή διαγωνισμό, ειδικά, δε, εάν αυτό κληθεί να το κάνει μία ιδιωτική, πια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Όμως, χωρίς συμβόλαια, ποιος θα έρθει να αγοράσει την ROSCO;» αναρωτιούνται.

Τι θα γίνει με το τροχαίο υλικό

Παράλληλα, με την ίδια ΠΝΠ μεταφέρεται μέσα στο επόμενο δίμηνο, κατ' εφαρμογήν του Μνημονίου, χωρίς αντάλλαγμα «στο Δημόσιο ή σε φορέα του Δημοσίου» το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ , «για εμπορική εκμετάλλευση», όπως αναφέρεται.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΟΣΕ διέθετε το 2011 συνολικά 306 άμαξες, εκ των οποίων 143 ντηζελάμαξες, 30 ηλεκτράμαξες, 108 αυτοκινητάμαξες, 20 ηλεκτροκίνητες αυτοκινητάμαξες και πέντε ατμάμαξες. Ακόμη, στη δήλωση δικτύου αναφέρει  3.158 εμπορευματικά βαγόνια κάθε τύπου, 718 επιβατικά βαγόνια  και 421 κινητήρια και ρυμουλκούμενα οχήματα αυτοκινηταμαξών.
 Σε μεγάλο βαθμό, πρόκειται για τροχαίο υλικό, που σαπίζει στα αμαξοστάσια, καθώς έχει παύσει να συντηρείται ή αποτελεί αντικείμενο λεηλασίας η κλοπής συστηματικά. Τμήμα του τροχαίου υλικού, που συνδέεται με την διαχείριση της υποδομής, θα παραμείνει στον ΟΣΕ.

Η μοίρα των ακινήτων

Παράλληλα, με την ίδια ΠΝΠ μεταβιβάζεται στο δημόσιο, για να μεταφερθεί στη συνέχεια στο ΤΑΙΠΕΔ, η ΓΑΙΑΟΣΕ, η μικρή θυγατρική του ΟΣΕ (απασχολεί 24 άτομα), που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του οργανισμού.
 Ήδη από το πρώτο μνημόνιο προβλέπονταν ότι θα παραχωρηθούν στον ιδιωτικό τομέα επιλεγμένα ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως οι κεντρικοί σταθμοί των μεγάλων πόλεων.
 Σύμφωνα με το «νόμο Ρέππα», το δημόσιο θα αναλάβει την περιουσία του οργανισμού ως αντάλλαγμα για την ανάληψη του χρέους του ΟΣΕ.
 Κάποια εξ αυτών, όπως παρατηρούν στελέχη του ΟΣΕ, ήδη αξιοποιούνται με σχετικά καλά αποτελέσματα, όπως ο Σταθμός Θεσσαλονίκης, άλλα είναι «καταραμένα», λόγω έργων, όπως οι Σταθμοί Αθηνών και Πελοποννήσου, ενώ κάποιοι θα μπορούσαν να επιτύχουν υψηλό τίμημα, όπως ο Πειραιάς ή άλλα «φιλέτα» του ΟΣΕ.

Ελπίδες για «πράσινο φως» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι με τις συγκεκριμένες κινήσεις, που προβλέπονται άλλωστε και από το «Μνημόνιο ΙΙΙ», θα ανοίξει ο δρόμος για την απεμπλοκή του φακέλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Κομισιόν, διευκολύνοντας την αποκρατικοποίησή της.
 Έτσι, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, μέσα στην Άνοιξη του 2013 θα μπορέσει να ξεκινήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της εταιρίας. Κύκλοι κοντά στην υπόθεση εκτιμούν ότι αυτό το εγχείρημα δεν θα επηρεάσει αρνητικά τις προς υλοποίηση διεθνείς εμπορικές συμφωνίες της εταιρίας.

"ΤΟ ΒΗΜΑ"