Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Συγκοινωνίες: Οι αδικίες του μισθολογικού



Της Μάρως Τσαντήλα

Σε αναβρασμό, ένα βήμα πριν προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις ακόμη και μέσα στην περίοδο των γιορτών, βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τον ΟΣΕ. Κύρια αιτία η ένταξή τους, από τις αρχές του χρόνου, στο ενιαίο μισθολόγιο, που θα έχει ως αποτέλεσμα περαιτέρω συρρίκνωση των ήδη κουτσουρεμένων αποδοχών τους. 

Οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσουν ακόμη και σε κινητοποιήσεις διαρκείας σε περίπτωση που η κυβέρνηση εμμείνει στην θέση της για πλήρη εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στις ΔΕΚΟ. 
Η εβδομάδα που διανύουμε είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς οι εργαζόμενοι αναμένουν τις απαντήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης πριν πάρουν τις τελικές τους αποφάσεις. Προειδοποιούν με κινητοποιήσεις από την 17η Δεκεμβρίου, δηλαδή την ερχόμενη Δευτέρα, σε περίπτωση που δεν υπάρξει λύση. 


Διαφορετική αμοιβή για ίδια εργασία 

Όπως σημειώνουν εκπρόσωποι των εργαζομένων, με τις διαδοχικές μειώσεις, που έχουν υποστεί τα τελευταία χρόνια, έχουν χάσει ήδη έως και το 48% των αποδοχών τους. Σε περίπτωση που ενταχθούν πλήρως στο ενιαίο μισθολόγιο, πέρα από τις επιπλέον περικοπές που θα έχουν στους μισθούς, θα τεθεί και ζήτημα μισθολογικής ανισότητας, καθώς εργαζόμενοι που θα παρέχουν την ίδια εργασία θα αμείβονται διαφορετικά.




Σύμφωνα με τον κ. Αλέξανδρο Κομίνη, πρόεδρο των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ, το ενιαίο μισθολόγιο κατατάσσει μισθολογικά τους εργαζόμενους με βάση την βαθμίδα εκπαίδευσής τους. Με δεδομένο ότι στις συγκοινωνίες υπάρχει προσωπικό που προέρχεται από διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης, κυρίως υποχρεωτική και δευτεροβάθμια, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, για παράδειγμα, δύο οδηγοί με διαφορετική εκπαίδευση, που παρέχουν όμως το ίδιο έργο, να έχουν διαφορά στις αμοιβές ακόμη και 400 ευρώ το μήνα. 
Το ζήτημα αυτό είχε απασχολήσει κατά το πρόσφατο παρελθόν τους εργαζόμενους συγκοινωνίες και το υπουργείο Μεταφορών, με τον τότε υπουργό κ. Βορίδη να δέχεται την ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης περίπτωσης και με παρέμβασή του να δίνεται λύση στο πρόβλημα. Ωστόσο φαίνεται ότι αυτή την φορά τα περιθώρια έχουν στενέψει και από τις κινήσεις που έχουν γίνει ως τώρα δεν έχει βρεθεί λύση. 

Αν τελικώς υπάρξουν κινητοποιήσεις τότε αυτές θα αφορούν τόσο τα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό - Τραμ - ΗΣΑΠ), όσο και τις οδικές συγκοινωνίες (ΕΘΕΛ - ΗΛΠΑΠ). Πάντως από την πλευρά των εργαζόμένων υπάρχουν και φωνές που τονίζουν ότι οι όποιες κινητοποιήσεις θα πρέπει να μην φέρουν τους εργαζόμενους στα ΜΜΜ απέναντι στην κοινωνία και την λειτουργία της αγοράς η οποία αναμένει «ανάσες» από την κίνηση της εορταστικής περιόδου. Μια από τις λύσεις που εξετάζονται είναι οι κινητοποιήσεις για γίνονται κατά την έναρξη και τη λήξη της βάρδιας. 

Διάσπαση και διάλυση του ΟΣΕ βλέπουν οι εργαζόμενοι 

Μπροστά σε αποφάσεις για κινητοποιήσεις βρίσκονται και οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο, οι οποίοι πέρα από την αντίδραση στο ενιαίο μισθολόγιο, λένε επίσης "όχι" και στην απόσχιση του τμήματος συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ, της Rosco, η οποία πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί. 
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) κάνει λόγο για διάσπαση και διάλυση του σιδηροδρόμου, σημειώνοντας ότι μετά τον χωρισμό της εκμετάλλευσης από την υποδομή, με την απόσχιση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αποσπώνται από τον ΟΣΕ τα εργοστάσια και τα μηχανοστάσια, ανοίγοντας το δρόμο για πλήρη ιδιωτικοποίηση όλων των σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων. 
Η ΠΟΣ επισημαίνει ότι η απόσχιση, και στη συνέχεια η ιδιωτικοποίηση του κλάδου συντήρησης του τροχαίου υλικού, θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στην απασχόληση του προσωπικού, αφού εκτιμά ότι είναι βέβαιο πως θα επιταχυνθεί η απόλυση έμπειρων και εξειδικευμένων σιδηροδρομικών τεχνικών και η παραχώρηση του έργου της συντήρησης σε ιδιώτες που ούτε γνώση, ούτε σχετική εμπειρία διαθέτουν. Επιπλέον, σημειώνει, θα οδηγήσει στηδιόγκωση του κόστους συντήρησης χωρίς παράλληλα να εξασφαλίζει τα σημερινά υψηλά στάνταρ ασφαλείας. 
Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι ο ΟΣΕ παραμένει ακέφαλος επί τέσσερις μήνες και τονίζουν ότι για τις αλλαγές που αφορούν στον σιδηρόδρομο δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με το προσωπικό της εταιρείας.