Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2012

ΕΡΓΟΣΕ: Δημοπρατεί έργο 415 εκατομμυρίων

Της Μάρως Τσαντήλα

Ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον αναμενόμενα σιδηροδρομικά έργα δημοπρατεί αυτές τις ημέρες η ΕΡΓΟΣΕ. Πρόκειται για το έργο που αφορά στην κατασκευή όλων των υπολειπόμενων εργασιών στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέα – Δομοκός. 

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 415 εκατομμύρια ευρώ, πλην ΦΠΑ. 
Με την υλοποίηση του έργου πρόκειται να ολοκληρωθούν οι υπολειπόμενες εργασίες υποδομής και κτιριακών εγκαταστάσεων, επιδομής, Η/Μ εγκαταστάσεων, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Τιθορέα – Δομοκός. 
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν περιθώριο να καταθέσουν τις προσφορές τους έως την Τρίτη 23 Οκτωβρίου, ενώ η προθεσμία παραλαβής των τευχών δημοπράτησης του έργου έληξε χθες. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται από την διακήρυξη σε τριάντα δύο (32) ημερολογιακούς μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. 
Αυτό σημαίνει ότι, αν τα έργα ξεκινήσουν στις αρχές του 2013, εφόσον βέβαια ο διαγωνισμός εξελιχθεί ομαλά χωρίς καθυστερήσεις και ενστάσεις, τότε το έργο στο σύνολό του θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015. 
Το ίδιο χρονικό διάστημα αναμένεται ότι θα είναι έτοιμα και τα υπόλοιπα σιδηροδρομικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Με τον τρόπο αυτόν θα ολοκληρωθεί στο σύνολό της η νέα σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Στο αντικείμενο του, υπό δημοπράτηση, έργου περιλαμβάνονται: 


-Οι υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της υποδομής της Ν.Σ.Γ.Υ.Τ. και των τεχνικών έργων από τον Σ.Σ. Τιθορέας (Χ.Θ.164+135,39) έως τη Χ.Θ. 232+690 περίπου, 

-Οι εργασίες ανακαίνισης ή/και ολοκλήρωσης της υποδομής, επιδομής και των κτιριακών εγκαταστάσεων των Σιδηροδρομικών Σταθμών Τιθορέας, Λιανοκλαδίου, Μώλου, Αγ. Στεφάνου και Δομοκού, καθώς και εντός των Σιδηροδρομικών Στάσεων Αγγειών και Θαυμακού, 

-Οι εργασίες για την κατασκευή της γέφυρας ΣΓ 26 στη Χ.Θ. 259+351,647, συνολικού μήκους 404,80 μέτρων, 

-Οι εργασίες κατασκευής της επιδομής με έρμα της Ν.Σ.Γ.Υ.Τ. από την Χ.Θ. 164+135,390 (είσοδος Σ.Σ. Τιθορέας) έως την Χ.Θ. 288+733,59 (έξοδος Σ.Σ. Δομοκού) όπως αυτή προβλέπεται από την εγκεκριμένη μελέτη, 

- Οι εργασίες κατασκευής της Σταθερής Επιδομής τύπου Rheda 2000 στις σήραγγες Καλλιδρόμου και Όθρυος, 

-Οι ηλεκτρομηχανολογικές (Η/Μ) εργασίες των κτιριακών εγκαταστάσεων των Σιδηροδρομικών Σταθμών και Στάσεων, 

-Οι εργασίες Η/Μ εγκαταστάσεων εντός των σηράγγων Καλλιδρόμου και Όθρυος, 

-Η κατασκευή των τηλεπικοινωνιακών συστημάτων στην περιοχή του Έργου, 

-Η κατασκευή συστήματος σηματοδότησης ETCS Level 1 για την σηματοτεχνική εξασφάλιση της γραμμής από την Χ.Θ. 164+135,390 έως την Χ.Θ. 288+733,59, καθώς και τηλεδιοίκησης της σηματοδότησης, 

-Η κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης με δύο υποσταθμούς τροφοδοσίας 150kv/25kv/50Hz ισχύος 2Χ15MVA έκαστος και συστήματος εναέριας γραμμής επαφής 25 kV/50Hz, με τηλεδιοίκηση (SCADA) από το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας. 

Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά 

Αυτό το διάστημα βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη οι εργασίες για την κατασκευή της Νέας Διπλής Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων Τιθορέας – Λιανοκλαδίου – Δομοκού. 

Πρόκειται για το έργο που θα αντικαταστήσει το ορεινό κομμάτι της υφιστάμενης μονής γραμμής μήκους 122 χιλιομέτρων με Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων μήκους 106 χιλιομέτρων. 

Η νέα χάραξη, που έχει σχεδιασθεί έτσι ώστε να είναι εφικτή η ανάπτυξη ταχυτήτων 160-200 χλμ /ώρα, ξεκινά από το σιδηροδρομικό Σταθμό Τιθορέας διασχίζει το όρος Καλλίδρομο με δίδυμη σήραγγα μήκους 9.036 μέτρων, η κάθε μία. 

Ακολουθώντας πεδινή διαδρομή μέσω της πεδιάδας του Σπερχειού ποταμού καταλήγει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λιανοκλαδίου. Στη συνέχεια διασχίζει το όρος Όθρυς με δίδυμη σήραγγα μήκους 6.380 μέτρων, η κάθε μία, και ακολουθώντας πεδινή διαδρομή μέσω της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας φτάνει στον σταθμό του Δομοκού. 

Με την ολοκλήρωση του συνόλου των έργων η χρονική διάρκεια του σιδηροδρομικού ταξιδιού μεταξύ Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα περιοριστεί κατά σχεδόν μία ώρα. Έτσι ο συνολικός χρόνος του ταξιδιού θα διαμορφωθεί σε μόλις 3 ώρες και 15 λεπτά. Η τεράστια αυτή βελτίωση στην ουσία θα καταστήσει το τρένο ευθέως ανταγωνιστικό με το αεροπλάνο. Με τον τρόπο αυτόν θα αυξηθούν σημαντικά οι δυνατότητες ανάπτυξης κυρίως για επιβατικές αλλά και τις εμπορευματικές μεταφορές. 

Οι μεγάλες δυσκολίες που παρουσιάζει η ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων στην περιοχή της Φθιώτιδας φαίνεται από το γεγονός ότι η έναρξη των έργων τοποθετείται στο μακρινό 1997 ενώ η ολοκλήρωση τους, στην καλύτερη περίπτωση, αναμένεται για το 2015. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα εν λόγω έργα έχουν χρηματοδοτηθεί με πόρους από το Β και το Γ ΚΠΣ αλλά και το ΕΣΠΑ