Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

Τρένα χαμηλού κόστους στη Γαλλία

Η SNCF θα μιμηθεί τις αεροπορικές εταιρείες για να αυξήσει την επιβατική κίνηση
Μια νέα εποχή στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες ανοίγει η γαλλική εταιρεία SNCF, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της να ταξιδέψουν με τρένα χαμηλού κόστους. Υιοθετώντας το πρότυπο των low budget αεροπορικών εταιρειών, οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι θα προσφέρουν για πρώτη φορά παγκοσμίως «ειδικές υπηρεσίες με μειωμένο τιμολόγιο» σε επιβάτες που συμβιβάζονται με λιγότερες ανέσεις προκειμένου να πληρώσουν φθηνό εισιτήριο.

Το σχέδιο βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας και οι πρώτες αμαξοστοιχίες της συγκεκριμένης κατηγορίας πρόκειται να τεθούν σε κυκλοφορία τον επόμενο χρόνο. Η εταιρεία δεν έχει παρουσιάσει επισήμως το πλάνο, όμως τις τελευταίες ημέρες διέρρευσαν στον γαλλικό Τύπο πολλές πληροφορίες σχετικά με την επένδυση που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 10 εκατ. ευρώ.
Οπως είχε δηλώσει πρόσφατα η γενική διευθύντρια της εταιρείας Μπαρμπαρά Νταλιμπάρ στην οικονομική εφημερίδα «Λεζ Εκό», η καλύτερη μέθοδος για την αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι «η κατάτμηση της προσφοράς υπηρεσιών».
Οι αμαξοστοιχίες υψηλής ταχύτητας (TGV) και οι συνακόλουθες ανέσεις που προσφέρουν (προβολές ταινιών, σαλόνι πρώτης θέσης και ασύρματη σύνδεση WiFi) θεωρούνται βέβαια μια επικερδής δραστηριότητα που επέτρεψε στη δημόσια επιχείρηση σιδηροδρόμων της Γαλλίας να αυξήσει τα τελευταία 40 χρόνια τα κέρδη αλλά και το κύρος της. Ωστόσο η κρίση που έχει ενσκήψει την τελευταία διετία στις ευρωπαϊκές οικονομίες αναγκάζει τις εταιρείες να στραφούν στους πελάτες χαμηλότερου εισοδήματος. Διότι τα πιο σύγχρονα γαλλικά τρένα μπορεί να τρέχουν με αξιοζήλευτες ταχύτητες ή να διατηρούν ένα άκρως ποιοτικό επίπεδο υπηρεσιών, όμως σίγουρα δεν θεωρούνται ένα «φθηνό προϊόν».
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του γαλλικού Τύπου, τα «οικονομικά» τρένα θα διανύουν την απόσταση Παρίσι - Μασσαλία (μια διαδρομή 780 χιλιομέτρων που διαπερνά κάθετα σχεδόν ολόκληρη τη Γαλλία) με εισιτήριο μόλις 25 ευρώ. Ασφαλώς οι επιβάτες αυτών των τρένων θα πρέπει να προσαρμοστούν στις «ειδικές συνθήκες» ταξιδιού που δεν θα μοιάζουν πολύ με αυτές μιας υπερταχείας. Το συγκεκριμένο δρομολόγιο προφανώς θα καλύπτεται σε περισσότερες από τρεις ώρες που χρειάζεται σήμερα το TGV. Επιπλέον, δεν θα υπάρχει γεύμα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ούτε η δυνατότητα μεταφοράς αυτοκινήτου. Οι επιβάτες θα μπορούν να μεταφέρουν μόνο μία αποσκευή δωρεάν και πέραν αυτής θα καταβάλλουν αυξημένο εισιτήριο, όπως γίνεται στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Το εισιτήριο θα είναι ενιαίο, καθώς δεν θα υπάρχει πρώτη θέση και η προπώλησή τους θα πραγματοποιείται μόνο ηλεκτρονικά (από την ιστοσελίδα της εταιρείας), ενώ δεν θα μπορούν να αντικατασταθούν ή να επιστραφούν μετά την... απομάκρυνση από το ταμείο.
Η εταιρεία θα καλύπτει το λειτουργικό κόστος μέσω της αύξησης της χωρητικότητας των συρμών, καθώς οι νέες αμαξοστοιχίες θα έχουν περισσότερα βαγόνια όπου δεν θα υπάρχει «χαμένος χώρος» για μπαρ ή εστιατόριο. Το σχέδιο αναμένεται να προσελκύσει βραχυπρόθεσμα 1,6 εκατ. επιβάτες και μέχρι το 2020 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η κίνηση κατά 2,5 εκατ. άτομα.
Το πλάνο της γαλλικής εταιρείας ηχεί προφανώς πολύ ευχάριστα στα αυτιά των εν δυνάμει επιβατών των σιδηροδρόμων της Γαλλίας. Αντίθετα, οι 180.000 εργαζόμενοι της SNCF δεν πρόκειται να το υποδεχτούν με ενθουσιασμό. Διότι η διοίκηση της εταιρείας σχεδιάζει ταυτόχρονα την αναδιοργάνωση της εργασίας προκειμένου να μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες. Ετσι, ο προγραμματισμός των δρομολογίων θα αλλάξει προκειμένου οι ελεγκτές να μη δικαιούνται πλέον αποζημίωση διανυκτέρευσης εκτός έδρας, ενώ οι ίδιοι θα υποχρεώνονται μεταξύ άλλων να καθαρίζουν και τα βαγόνια αμέσως μετά το τέλος του δρομολογίου για να τα βρίσκουν καθαρά οι επόμενοι επιβάτες.
 Κωνσταντίνος Μαργιόλης
"ΤΑ ΝΕΑ"