Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

Οι εντυπώσεις από την ζωή στην Σαουδική Αραβία και την κατασκευή του μεγαλυτέρου σιδηροδρομικού έργου του κόσμου από τον υπεύθυνο Έλληνα μηχανικό κ. Απόστολο Φώλα

Ένα από τα πιο σημαντικά σιδηροδρομικά έργα που κατασκευάζονται αυτήν την περίοδο στον κόσμο, αποτελεί η κατασκευή του σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου  στην Σαουδική Αραβία.  Υπεύθυνος του έργου είνα  ο Έλληνας  πρώην μηχανικός του ΟΣΕ  κ. Απόστολος Φώλας. Τα «Σ.Ν» ζήτησαν από τον κ. Φώλα να μας περιγράψει τις πρώτες του εντυπώσεις τόσο από την ζωή στην Σαουδική Αραβία όσο και για την εξέλιξη του μεγάλου σιδηροδρομικού έργου.
Ο  κ. φώλας όχι μόνο μας απάντησε αλλά μας περιγράφει με γλαφυρότητα την εκεί ζωή των κατοίκων και την εξέλιξη τους σιδηροδρομικού έργου.  Τον ευχαριστούμε θερμά.
Ας αφήσουμε τον κ. Φώλα  να μας «ξεναγήσει» στον κόσμο της Σαουδικής Αραβίας.
   Εντυπώσεις
Πρόκειται για μια χώρα με μοναδικότητα σε ορισμένα θέματα.Είναι πάρα πολύ κλειστή με απόλυτο έλεγχο σε όποιον μπαίνει και βγαίνει (μετανάστες γιοκ). Μπαίνοντας  στη χώρα σε φωτογραφίζουν και δίνεις ηλεκτρονικά δακτυλικά αποτυπώματα και κάνουν ηλεκτρονικό έλεγχο όλων των αποσκευών. Η κοινωνία και οι κάτοικοι είναι πολύ θρήσκοι χωρίς όμως φανατισμό. Ειλικρινά αναθεώρησα πολλά πράγματα σε σχέση με τον μουσουλμανισμό με συζητήσεις, διάβασμα και λεπτομέρειες.
Το Ριάντ που είναι η πρωτεύουσα είναι πολύ ιδιαίτερη πόλη σε σχέση με τις άλλες πρωτεύουσες. Εκτείνεται σε πολύ μεγάλη έκταση, δεν παρουσιάζει κυκλοφοριακή συμφόρηση παρά τα 6 εκατ. Κατοίκους και έχει καταπληκτικούς δρόμους. Δεν έχει ψηλά κτίρια με εξαίρεση μερικά χαρακτηριστικά (Kingdom Tower Mall κ.α.). Ξεχωρίζουν και τα κτίρια των υπουργείων που είναι τριώροφα. Τώρα κτίζουν σε μια περιοχή καμιά 20αριά ουρανοξύστες και έχει γίνει κέντρο συγκέντρωσης γερανών.
Στην πόλη δεν κυκλοφορούν συνήθως άνθρωποι για αυτό και τα φανάρια δεν δείχνουν πράσινο για πεζούς. Όλοι κινούνται με αυτοκίνητο ή ταξί, που είναι φθηνό. Υπάρχουν δρόμοι μέσα στο Ριάντ με όριο ταχύτητας 120 χλμ/ώρα. Η βενζίνη έχει μόνο 0,08 – 0,10 ευρώ. Δεν είναι καθόλου καλοί οδηγοί και πρέπει να προσέχεις πολύ. Τους σώζουν βέβαια οι πάρα πολύ καλοί δρόμοι. Έξω από την πόλη τρέχουν σαν τρελοί.
Οι κελεμπίες είναι στο φόρτε τους. Φοριούνται από τους ντόπιους σε ποσοστό περίπου 80%. Οι γυναίκες φορούν μακριά μαύρα φαρδιά ρούχα και έχουν καλυμμένο το πρόσωπο εκτός από τα μάτια. Σχεδόν ποτέ οι άνδρες δεν αρνούνται να αγοράσουν κάτι που θα ζητήσουν οι γυναίκες. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένας Άραβας μου είπε: «Οι γυναίκες καταστρέφουν τα χρήματά μας». Υπάρχει απόλυτος σεβασμός στις γυναίκες. Δεν υπάρχει περίπτωση να καθίσει ένας άνδρας και να είναι όρθια μια γυναίκα  οπουδήποτε. Τα τελευταία χρόνια δόθηκαν αρκετά δικαιώματα στις γυναίκες όπως να οδηγούν όταν συνοδεύονται από άνδρα, να μπορούν να σπουδάσουν σε ξεχωριστό πανεπιστήμιο που είναι ειδικά για γυναίκες, να μπορούν να δουλέψουν σε ορισμένες θέσεις.
Κάθε μέλλος της οικογένειας εισπράττει περίπου 400 ευρώ το μήνα. Μια τετραμελής οικογένεια μπορεί να ζήσει με περίπου 700-800 ευρώ. Στέγη παρέχεται δωρεάν από το κράτος, η βενζίνη, το ρεύμα και το νερό είναι πάμφθηνα. (Γαρίδες 7 €/κιλό, coca cola κουτάκι 0,22 €, 2 γιαούρτια  activia 0,60 €, μπουκαλάκι νερό λιγότερο από 0,10 € κλπ). Βρίσκεις τα πάντα γιατί εισάγονται τα πάντα. Οι κάτοικοι λατρεύουν τον βασιλιά. Γίνονται συνεχώς μεγάλα έργα κυρίως υποδομών, βιομηχανικές περιοχές, αξιοποίησης ορυκτού πλούτου κλπ.
Πάντως πιστεύω ότι η χώρα σιγά -σιγά θα αλλάξει σε πολλά πλησιάζοντας στις πιο εξελιγμένες αραβικές κοινωνίες (Κατάρ, Εμιράτα κλπ).
 ΤΟ ΕΡΓΟ
Δε νομίζω ότι υπάρχουν Έλληνες, που έχουν δουλέψει μόνο στην Ελλάδα και μπορούν να καταλάβουν το τι γίνεται. Συνέχεια μαθαίνεις και κάτι καινούργιο. Το έργο αφορά την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 2.400 μ. με ενδιάμεσους σταθμούς με αρκετά χιλιόμετρα μέσα στην έρημο. Το σύνολο του έργου περιλαμβάνει 260 ανισόπεδες διαβάσεις και γέφυρες, 60 άνω διαβάσεις για καμήλες, 3000 κυβοειδείς οχετούς, εκσκαφές μέχρι 12μ και επιχώματα μέχρι 95 μ. 

Το έργο δημοπρατήθηκε από τους Σαουδαραβικούς Σιδηροδρόμους (SAR) σε τέσσερα τμήματα που τα ανέλαβαν διάφορες κοινοπραξίες εταιρειών από όλο τον κόσμο. Ως σύμβουλος προσλήφθηκε η κοινοπραξία των εταιρειών που εργάζομαι (αμερικάνικη, καναδική, γαλλική, αραβική). Η κοινοπραξία έχει την επίβλεψη και παρακολούθηση του έργου ενημερώνοντας συνέχεια SAR και κυβέρνηση.

Το μεγαλύτερο από τα τμήματα που είναι και το γειτονικό του Ριάντ (με τον σταθμό του) το ανέλαβα αποκλειστικά ώστε να μπορώ να πηγαινοέρχομαι ευκολότερα στο Ριάντ. Κατά καιρούς  κάνω επισκέψεις και στα άλλα τμήματα (είτε με αεροπλάνο είτε με αυτοκίνητο). Οι επικεφαλείς όλων των τμημάτων είναι βέβαια πολύ αξιόλογοι με μεγάλη εμπειρία. Γίνονται τακτικές συσκέψεις αλλά η κύρια επικοινωνία είναι με email και scanner για υπογραφές.

Για την παρακολούθηση του έργου εφαρμόζονται τα συμβόλαια FIDIC (όπως και σε κάθε σοβαρό έργο σε όλο τον κόσμο –εκτός από την Ελλάδα-) που έχουν αυξημένες απαιτήσεις. Η εφαρμογή τους είναι καταπληκτική και πάρα πολύ αποτελεσματική. (Λεπτομέρειες μπορώ να στείλω σε όποιον θέλει).
Το προσωπικό για την επίβλεψη του ενός τετάρτου του έργου είναι περίπου 50 άτομα κυρίως μηχανικοί. Έγινε τέλεια οργάνωση από τους Αμερικάνους για το οργανόγραμμα. Υπάρχει πολύ μεγάλη βαρύτητα στην ποιότητα του έργου. Καθημερινά γίνονται 50 έλεγχοι κάθε είδους και οι ειδικές προσκλήσεις είναι τακτικό φαινόμενο. Κάθε ένας είναι υπεύθυνος για το τι υπογράφει και τι κάνει. Για κάθε έγγραφο απαιτούνται 1 ή 2 υπογραφές και έτσι έχει ουσιαστικά εκμηδενιστεί η γραφειοκρατία.
Κάθε τμήμα του έργου διαθέτει 3 περιφραγμένες μεγάλες «κατασκηνώσεις» (campus) που κατασκεύασαν οι εργολάβοι. Εκεί βρίσκονται τα κτίρια γραφείων, εργαστήρια, τα διαμερίσματα για το προσωπικό, κουζίνες, εστιατόρια, γυμναστήριο. Υπάρχουν επιπλέον γήπεδο μπάσκετ, ποδοσφαίρου και διάδρομοι για τρέξιμο.  Ο χώρος έχει φύλακα σε 24ωρη βάση, πολλούς προβολείς και είναι ασφαλτοστρωμένος. Το κτίρια των γραφείων είναι τεράστιο με μήκος 100 μ. και πλάτος 25μ. περίπου. Το γραφείο μου είναι περίπου 4Χ12. Υπάρχει ξεχωριστή αίθουσα συσκέψεων με μεγάλο γραφείο για περίπου  30 άτομα. Το διαμέρισμα μου είναι περίπου 55 μ2, πλήρως εξοπλισμένο. Το κάμπ διαθέτει ακόμα πλυντήρια και ότι άλλο κομφόρ χρειαστείς.

«Σ.Ν» υπάρχουν πολλοί φίλοι αναγνώστες που υποβάλουν συχνά ερωτήσεις τόσο για την ζωή στην Σαουδική Αραβία  όσο και για το σιδηροδρομικό έργο που κατασκευάζεται.  Τα «Σ.Ν» είναι στην διάθεση τους να υποβάλουν ερωτήματα με email  και να απαντά ο κ. φώλας . Εσείς θα ρωτάτε και ο κ. Φώλας Θα σας απαντά. Έτσι πιστεύουμε ότι συμβάλουμε σε ένα εποικοδομητικό διάλογο. Περιμένουμε τα ερωτήματα σας στο email giannakidis.xristos@gmail.com