Δευτέρα 11 Ιουνίου 2012

«Ανάσα» 3,1 δισ. ευρώ στις ΔΕΚΟ

Σε 2 δισ. ευρώ υποχώρησε το 2011, από 5,1 δισ. ευρώ το 2010, το σύνολο της κρατικής ενίσχυσης
Η προσπάθεια για τη μείωση του κόστους στις ΔΕΚΟ απέκτησε συστηματικό χαρακτήρα από τον Σεπτέμβριο του 2010, όταν ανέλαβε τη θέση του ειδικού γραμματέα ΔΕΚΟ ο κ. Γιώργος Κυριακός. Το όφελος των 3,1 δισ. ευρώ που προέκυψε το 2011 είναι μεγαλύτερο αν αφαιρεθεί η επιβάρυνση από τις καταπτώσεις των εγγυήσεων - ήταν 799 εκατ. ευρώ το 2010 και αυξήθηκαν σε 1,2 δισ. ευρώ το 2011. Ουσιαστικά, οι μεταβιβάσεις από τον προϋπολογισμό εκτός εγγυήσεων μειώθηκαν από 4,3 δισ. ευρώ το 2010 σε 846 εκατ. ευρώ το 2011. Σε επίπεδο τριετίας, το έλλειμμα των ΔΕΚΟ χωρίς την κρατική ενίσχυση υποχώρησε από τα 4,1 δισ. ευρώ το 2009 σε 518 εκατ. ευρώ το 2011.
 
Μείωση μισθών 20%
Βασική παράμετρος του περιορισμού των ελλειμμάτων ήταν η συμπίεση του μισθολογικού κόστους. Κατά μέσο όρο η μείωση των μισθών στις ΔΕΚΟ προσέγγισε το 20% σε ετήσια βάση. Η συνολική μείωση του μισθολογικού κόστους στις 49 μεγαλύτερες ΔΕΚΟ έφτασε το 26,4% το 2011 (σε σύγκριση με το 2010), καθώς συνυπολογίζονται η συμπίεση του μισθολογικού κονδυλίου και η μείωση του αριθμού των εργαζομένων μέσω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων. Συγκεκριμένα, το συνολικό μισθολογικό κονδύλι ήταν 1,2 δισ. ευρώ το 2010, ενώ το 2011 υποχώρησε στα 887 εκατ. ευρώ (εξοικονόμηση 318 εκατ. ευρώ).
Στον ΟΣΕ το συνολικό κόστος μισθοδοσίας μειώθηκε (μέσω περικοπών, μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων) από τα 205 εκατ. ευρώ το 2010 στα 126 εκατ. ευρώ το 2011, μείωση που προσεγγίζει το 40%. Στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ) το μισθολογικό κόστος μειώθηκε το 2011 κατά 25,5%, αφού από τα 503 εκατ. ευρώ για αμοιβές και έξοδα προσωπικού το 2010 το κονδύλι υποχώρησε στα 375 εκατ. ευρώ μέσα από μεγάλες μισθολογικές περικοπές σε κάποιες εταιρείες και μετατάξεις προσωπικού.
Μεγαλύτερες του μέσου όρου των περικοπών στις ΔΕΚΟ ήταν οι μειώσεις αποδοχών στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ, η οποία περιλαμβάνει τους ΗΣΑΠ (που είχαν κατά παράδοση τις υψηλότερες αποδοχές στις αστικές συγκοινωνίες), την ΤΡΑΜ ΑΕ και την εταιρεία λειτουργίας του μετρό, την ΑΜΕΛ. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το τελευταίο δίμηνο του 2009 το μέσο κατά κεφαλήν κόστος των πάσης φύσεως αποδοχών (επιδόματα, αποζημιώσεις, υπερωρίες και αμοιβές) ήταν 3.697 ευρώ. Το τελευταίο δίμηνο του 2011, έπειτα από την εφαρμογή του πρώτου κύματος των μειώσεων, το αντίστοιχο κατά κεφαλήν κόστος μειώθηκε σε 2.552 ευρώ, ήταν δηλαδή κατά 31% χαμηλότερο. Το 2012 η μείωση έφτασε το 35%, καθώς το μέσο κόστος υποχώρησε στα 2.389 ευρώ.
Μείωση 47% στις δαπάνες
Τον Σεπτέμβριο του 2010 η Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ απέστειλε σε όλες τις ΔΕΚΟ σημείωμα με την ένδειξη «εξαιρετικώς επείγον» με το οποίο ζητούσε τη μείωση λειτουργικών δαπανών κατά 15% για την περίοδο από 1 Οκτωβρίου 2010 ως και 31 Δεκεμβρίου 2010 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα από τα αναμενόμενα, καθώς η μείωση του λειτουργικού κόστους την ανωτέρω περίοδο έφτασε το 20%. Τα περιθώρια για καλύτερη διαχείριση του δημοσίου χρήματος στις ζημιογόνες (και μη) ΔΕΚΟ φάνηκε εκ του αποτελέσματος ότι ήταν πολύ μεγάλα. Τα λειτουργικά έξοδα υποχώρησαν από το 1,14 δισ. ευρώ το 2009, σε 739 εκατ. ευρώ το 2010 και 604 εκατ. ευρώ το 2011. Η μεταβολή από το 2009 στο 2011 ήταν ούτε λίγο ούτε πολύ 47%.

Μία πρόσληψη για κάθε 30 αποχωρήσεις
Ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε κατά 26,8% σε δύο χρόνια

Η εφαρμογή του κανόνα της μιας πρόσληψης για κάθε τριάντα αποχωρήσεις, χωρίς απολύσεις, οδήγησε σε σημαντική μείωση των ελλειμμάτων των ΔΕΚΟ. Παρ' ότι η δέσμευση της Ελλάδας στο πλαίσιο του μνημονίου ήταν η εφαρμογή του κανόνα 1 προς 5 στον δημόσιο τομέα, η διεύρυνση του μέτρου αρχικά στο 1 προς 30 (το 2010) και στη συνέχεια στο 1 προς 20 (το 2011) απέφερε οικονομικά αποτελέσματα.
Η μείωση έγινε με τρεις τρόπους. Πρώτον, με μετατάξεις σε άλλους φορείς του δημόσιου τομέα - περισσότεροι από 2.500 εργαζόμενοι στον ΟΣΕ και στον ΟΑΣΑ τοποθετήθηκαν σε θέσεις στο υπουργείο Πολιτισμού για τη φύλαξη των μουσείων και άλλες ανάγκες -, δεύτερον, με τη διευκόλυνση των συνταξιοδοτήσεων και, τρίτον, με τη φυσιολογική ροή της συνταξιοδότησης των υπαλλήλων.
Ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ του λεγόμενου Κεφαλαίου Α (περιλαμβάνει 96 ΔΕΚΟ εντός γενικής κυβέρνησης και 36 εκτός γενικής κυβέρνησης) μειώθηκε κατά 26,8% σε δύο χρόνια. Το 2009 ήταν 36.747 άτομα, το 2010 υποχώρησε σε 33.057 άτομα και το 2011 μειώθηκε σε 26.898 άτομα. Συγκεκριμένα, το 2010 το σύνολο των απασχολουμένων με συμβάσεις αορίστου χρόνου ήταν 32.567 άτομα, το σύνολο των αποχωρήσεων ήταν 3.068 άτομα και το σύνολο των προσλήψεων 136 άτομα. Το 2011 το σύνολο των εργαζομένων ήταν 26.300 άτομα, αποχώρησαν 4.646 άτομα και προσλήφθηκαν 250.
Χαρακτηριστική είναι η μείωση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (θυγατρική του ΟΣΕ). Ο αριθμός των εργαζομένων υποχώρησε από τα 1.708 άτομα τον Δεκέμβριο 2009 σε 901 άτομα τον Δεκέμβριο του 2011. Αντιστοίχως, στον ίδιο τον ΟΣΕ ο αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε από 4.624 άτομα (2009) σε 2.640 (2011), στον ΟΣΥ (περιλαμβάνει τις πρώην ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ) από 8.083 άτομα (2009) σε 6.403 (2011) και στην ΕΡΤ από 3.489 άτομα (2009) σε 2.818 στο τέλος του 2011.
Στη μείωση των εργαζομένων του Κεφαλαίου Α κατά 9.849 άτομα πρέπει να προστεθεί και η μείωση του προσωπικού στις ΔΕΚΟ του λεγόμενου Κεφαλαίου Β, το οποίο περιλαμβάνει τις εισηγμένες εταιρείες (ΑΤΕ, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΛΤΑ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΛΘ, ΟΛΠ, ΟΠΑΠ). Ενδεικτικά, ο αριθμός τον εργαζομένων υποχώρησε κατά 3.801 άτομα σε διάστημα 12 μηνών: τον Δεκέμβριο του 2010 το σύνολο των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ του Κεφαλαίου Β ήταν 45.370 άτομα, ενώ τον Δεκέμβριο του 2011 υποχώρησε σε 41.569.
"ΤΟ ΒΗΜΑ"