Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Γιαλαντzί αλλαγές με ρυθμό χελώνας


Της ΛΙΑΝΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Με ρυθμούς χελώνας εφαρμόζεται το Μνημόνιο στις μεταφορές και τις συγκοινωνίες. Ενα χρόνο μετά, οι προβλεπόμενες αλλαγές χωλαίνουν στην ουσιαστική πραγματοποίησή τους και αν εξαιρέσει κανείς τις μετατάξεις στον ΟΣΕ, όλα τα υπόλοιπα παραμένουν στα χαρτιά. Μπορεί να ψηφίστηκαν από τη Βουλή τρία νομοσχέδια και μάλιστα έπειτα από πολύμηνες απεργιακές κινητοποιήσεις και σφοδρές αντιδράσεις των οδηγών φορτηγών και των εργαζόμενων τον ΟΣΕ και τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά η υλοποίηση φαίνεται ότι ακόμη είναι μακριά. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της απελευθέρωσης των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, που μέχρι στιγμής χαρακτηρίζεται «γιαλαντζί». Επτά μήνες μετά την ψήφιση του νόμου 3887/2010 οι αιτήσεις για σύσταση νέων εταιρειών δεν έχουν περάσει τις 150 σε όλη την Ελλάδα, αριθμός ιδιαίτερα μικρός αν αναλογιστεί κανείς ότι οι υπάρχουσες άδειες είναι τουλάχιστον 33.000. Το νομοσχέδιο έδινε, δε, περιθώριο εφαρμογής και μετάβασης στο νέο καθεστώς τρία ολόκληρα χρόνια.

Κοινοπραξίες

Μέσα σ' αυτή τη χρονική περίοδο θα πρέπει οι ιδιοκτήτες να συστήσουν κοινοπρακτικά σχήματα, κάνοντας χρήση της «άυλης υπεραξίας» των υφιστάμενων αδειών, οι οποίες αποκτούν μηδενική ισχύ το 2013. Σύμφωνα με το νόμο, το αντίτιμο που θα πρέπει να καταβάλει κάποιος για την έκδοση άδειας Δ.Χ. φορτηγού θα μειώνεται σταδιακά, ώστε στο τέλος της τριετίας να είναι μηδενικό. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται και η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα απελευθερώσει την αγορά Ι.Χ. βυτιοφόρων που μπορούν να έχουν στην κατοχή τους οι εταιρείες πετρελαιοειδών. Πηγές του υπουργείου Υποδομών διατείνονται ότι η έκδοση της ΚΥΑ βρίσκεται στη φάση συλλογής υπογραφών.
Λίγο καλύτερα είναι τα πράγματα για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά μόνο όσον αφορά την εφαρμογή του Μνημονίου στα εργασιακά, αφού η ιδιωτικοποίηση της θυγατρικής, καθώς και η αξιοποίηση της περιουσίας καθυστερούν λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος αλλά και γραφειοκρατίας. Οι μετατάξεις του προσωπικού έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, με 1.583 εργαζομένους στον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς άλλους φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου να βρίσκονται υπό τοποθέτηση.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι η πρώτη «μεταμνημονιακή» Συλλογική Σύμβαση Εργασίας αφορούσε τους εργαζομένους στις δύο εταιρείες και υπογράφηκε πριν από ένα μήνα. Επειτα από διαπραγματεύσεις, που κράτησαν τρεις μήνες, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών υπέγραψε τη ΣΣΕ, υπό τη δαμόκλειο σπάθη της επιπλέον μείωσης των αποδοχών τους κατά 20% σε περίπτωση που δεν κατέληγαν σε συμφωνία και τα μισθολογικά τους κυρώνονταν με νόμο από το υπουργείο Μεταφορών. Με το νέο μισθολόγιο οι εργαζόμενοι διατήρησαν τις αποδοχές της 1ης Ιανουαρίου του 2011, αλλά οι αποδοχές των νεοεισερχομένων θα είναι κατά πολύ χαμηλότερες.

Πώληση ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ο νόμος για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ προβλέπει μεταξύ άλλων την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ξένο σιδηροδρομικό οργανισμό, με ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ. Η θυγατρική του ΟΣΕ απαλλάχθηκε από χρέη και πλεονάζον προσωπικό, με στόχο ο διεθνής διαγωνισμός για την προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή να έχει ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2011. Ομως, προφανώς λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος, ο διαγωνισμός δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον τον ευρωπαϊκών κολοσσών εστιάζεται μεν στις εμπορευματικές και επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές, χωρίς όμως να υπάρχει επιθυμία συμμετοχής ή αγοράς της εταιρείας.
Σε εκκρεμότητα βρίσκονται και τα βασικά σημεία του νόμου Ρέππα για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, βασικό στοιχείο του οποίου είναι η δημιουργία μητροπολιτικού φορέα για τις αστικές συγκοινωνίες. Οι στόχοι που απορρέουν από το Μνημόνιο και φυσικά περιλαμβάνονται στο νόμο που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο από τη Βουλή είναι: συγχωνεύσεις φορέων, υποχρεωτικές μετατάξεις, αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και διαγραφές χρεών, με στόχο πάντα τον περιορισμό του λειτουργικού ελλείμματος.
Ο νόμος που προκάλεσε συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις στα ΜΜΜ και την πολύμηνη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού της Αθήνας, προβλέπει τη δημιουργία δύο νέων φορέων: έναν για τις οδικές συγκοινωνίες (τρόλεϊ και λεωφορεία) και έναν για τα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ, μετρό, ΗΣΑΠ). Η ΕΘΕΛ θα απορροφήσει τον ΗΛΠΑΠ και το μετρό θα απορροφήσει τον ΗΣΑΠ και το τραμ. Επίσης περιλαμβάνει αυστηρό έλεγχο των οικονομικών των εταιρειών, ώστε να μην ξεφύγουν από τους στόχους που έχουν τεθεί. Η κρατική επιδότηση δεν θα μπορεί να ξεπεράσει το 40% του λειτουργικού κόστους του ομίλου. Για το προσωπικό, προβλέπεται η μετάταξη περίπου 1.500 υπαλλήλων, από τους 11.850 εργαζομένους που απασχολούνται σήμερα στις αστικές συγκοινωνίες. Θα καταγγελθούν οι υπάρχουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και θα καταρτιστούν νέες κατά το πρότυπο του ΟΣΕ με τους νέους φορείς.
Παρ' όλ' αυτά οι εταιρείες δεν έχουν ξεκινήσει την εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης και οι συγχωνεύσεις των φορέων δεν έχουν πραγματοποιηθεί. Οι μετατάξεις στον ΟΑΣΑ προχωρούν... σημειωτόν και η υπογραφή νέων Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας εκκρεμεί, αφού δεν υπάρχουν οι νέοι φορείς. Το μόνο που έχει γίνει είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής βιογραφικών για τις νέες διοικήσεις...
Οσον αφορά τα ελληνικά αεροδρόμια και την είσοδο ιδιωτών (προβλεπόταν στις αναθεωρήσεις που ακολούθησαν το αρχικό Μνημόνιο) σε αυτά, εξελίξεις αναμένονται τον ερχόμενο Ιούνιο, οπότε και θα καθοριστεί ο σύμβουλος αποκρατικοποιήσεων. Η πώληση περαιτέρω ποσοστού (10%) του «Ελευθέριος Βενιζέλος» μπορεί να μη προβλεπόταν σαφώς από το Μνημόνιο, περιλαμβάνεται όμως στο πρόγραμμα της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις, όπως και η πώληση ποσοστού του ΟΤΕ.
"Ελευθεροτυπία"