Τρίτη 1 Μαρτίου 2011

Οικολόγοι Πράσινοι: «ΝΑΙ ΣΤΙΣ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ, ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΩΣ ΑΛΛΟΘΙ ΓΙΑ ΞΗΛΩΜΑ ΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ»

Συνεργασία του σιδηροδρόμου με το ποδήλατο, και ποδηλατικές διαδρομές με διατήρηση των σιδηροδρομικών γραμμών, ζητούν οι Οικολόγοι Πράσινοι

Γενική δοκιμή για ξήλωμα των σιδηροδρομικών υποδομών με «πράσινο άλλοθι», χαρακτηρίζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι τις εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών για μετατροπή καταργούμενων σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατοδρόμους.
Η υποστήριξη σε «πράσινες» οικονομικές δραστηριότητες όπως ο ποδηλατικός τουρισμός ή τα φωτοβολταϊκά, οφείλει να συνδυάζεται και με τη διατήρηση των σιδηροδρομικών υποδομών ως αποθέματος για βιώσιμες μεταφορές. Αυτό ισχύει τόσο για τις διαδρομές που καταργούνται με τον οικονομικό στραγγαλισμό του ΟΣΕ, όσο και για εκείνες όπου η σιδηροδρομική γραμμή έχει μετατοπιστεί σε νέες χαράξεις μακριά από οικισμούς και δημοφιλή σημεία προορισμού.
Στην τελευταία αυτή κατηγορία ανήκουν τα πιλοτικά σχέδια που αναφέρει ο υφυπουργός Υποδομών κ. Βούγιας στην απάντησή του σε πρόσφατη κοινοβουλευτική ερώτηση:
• Η παλιά γραμμή Πλαταμώνα – Τεμπών αποτελεί πολύτιμη εφεδρεία για σιδηροδρομικό τουρισμό, καθώς διασχίζει την κοιλάδα των Τεμπών και περνάει δίπλα από την παραλία του Πλαταμώνα. Για τα καλοκαίρια, αποτελεί επίσης την ευκολότερη πρόσβαση των κατοίκων της Λάρισας και της Κεντρικής Θεσσαλίας προς τη θάλασσα.
• Οι γραμμές Μεγάρων – Κινέτας και Κορίνθου – Κιάτου συνδέουν τα κέντρα όλων των οικισμών της περιοχής και πιθανότατα θα αποδειχθούν πολύτιμες ως τοπική συγκοινωνία και ανακούφιση για το κυκλοφοριακό. Θα είναι επίσης ζωτικές για την επαναλειτουργία και την οικονομική βιωσιμότητα του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου, καθώς διασφαλίζουν την πρόσβαση των εμπορευμάτων στο νέο Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου, αλλά και τη δρομολόγηση νυκτερινών επιβατικών τρένων απευθείας προς Αθήνα, μέχρι τα Άνω Λιόσια ή τους Αγίους Αναργύρους.
• Ακόμη πιο ζωτικό είναι όμως να διασφαλίσουμε ότι δε θα ξηλωθεί ούτε μέτρο από τις γραμμές που έκλεισαν το τελευταίο διάστημα λόγω περικοπών, όπως στην Πελοπόννησο και τη Δυτική Μακεδονία, χωρίς να υπάρχει ή να κατασκευάζεται νέα χάραξη. Στις περιπτώσεις αυτές, η αλλαγή χρήσεων θα κάνει αδύνατη την επαναλειτουργία του δικτύου, που υποτίθεται ότι κλείνει μόνο προσωρινά, μέχρι να βρεθεί οικονομικά βιώσιμος τρόπος λειτουργίας του.Οι Οικολόγοι Πράσινοι στηρίζουμε την προώθηση του ποδηλατικού τουρισμού, που στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αποτελεί από τους δυναμικότερους νέους τομείς, τονώνοντας τις τοπικές οικονομίες και προσφέροντας ουσιαστικότερη επαφή με το τοπίο και τους ανθρώπους. Ιδιαίτερη σημασία δίνουμε στη σύνδεσή του και με το σιδηρόδρομο, με δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτων σε όλα τα τρένα και με ασφαλείς ποδηλατικές διαδρομές τόσο προς τους σταθμούς όσο και δίπλα στις γραμμές. Θεωρούμε όμως απαράδεκτη κάθε σκέψη να χρησιμοποιηθεί το ποδήλατο ως πρόσχημα για να θυσιαστούν οι υποδομές του σιδηροδρόμου. Από τους παλιούς σταθμούς, μπορούν να δοθούν σε νέες ήπιες τοπικές χρήσεις μόνο κτίρια που δεν είναι απαραίτητα για μελλοντική επαναλειτουργία του δικτύου.Ανάλογα κριτήρια προωθούμε και για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάρκων που ήδη συζητείται σε χαράξεις εκτός λειτουργίας, όπως οι γραμμές Παλαιοφαρσάλου-Βόλου ή Μεσολογγίου-Αγρινίου. Φωτοβολταϊκά μπορούν να είναι αποδεκτά μόνο σε υπερυψωμένους πυλώνες στηριγμένους δίπλα στις γραμμές, που θα διασφαλίζουν αποδοτικότερη παραγωγή ηλιακής ενέργειας χωρίς να εμποδίζουν τη μελλοντική επαναλειτουργία του τρένου. Οι Οικολόγοι Πράσινοι προειδοποιούμε η βιωσιμότητα δεν κόβεται σε κομμάτια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν το ένα εναντίον του άλλου. Οι βραχυπρόθεσμες απαντήσεις δε μπορεί να ακυρώνουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές. Μόνο με λύσεις που να απαντούν ταυτόχρονα στην περιβαλλοντική και οικονομική κρίση, μπορεί η χώρα να βγει από τα σημερινά αδιέξοδα.
Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων