Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2010

Χωρίς περιορισμούς το ποσοστό συμμετοχής ιδιωτών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Τη δημιουργία συνθηκών για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευελιξία στην είσοδο ιδιώτη επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξασφάλισε το υπουργείο Υποδομών κατά τη σύνταξη του νομοσχεδίου για την εξυγίανση του ΟΣΕ. Κυβερνητικά στελέχη έκαναν λόγο μέχρι χθες για είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ποσοστό 49%, με παράλληλη εκχώρηση του μάνατζμεντ, γεγονός το οποίο, όμως, δεν επιβεβαιώνεται από το ίδιο το κείμενο του νομοσχεδίου. Στην πραγματικότητα, δεν προβλέπεται κανένας απολύτως περιορισμός για το ποσοστό συμμετοχής του ιδιώτη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς παραμένουν ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. Στο άρθρο 7 του σχετικού νομοσχεδίου προβλέπεται ότι «για την εκπλήρωση των σκοπών της, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε εταιρείες ή σε κοινοπραξίες και να εκχωρεί ορισμένες από τις δραστηριότητές της». Σε περίπτωση, λοιπόν, που υπάρξει ιδιωτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία, η μορφή και το ποσοστό συμμετοχής αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις απαιτήσεις του υποψήφιου επενδυτή με τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου. Ιδιαίτερη εντύπωση, όμως, προκαλεί το γεγονός ότι αντίστοιχη αναφορά, με την ακριβή διατύπωση, υπάρχει και για τη μητρική εταιρεία ΟΣΕ. Αναφέρεται μέσα στο κείμενο ότι για την εκπλήρωση των σκοπών του και ο ΟΣΕ «μπορεί να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε εταιρείες ή σε κοινοπραξίες και να τους εκχωρεί αρμοδιότητες ή και δραστηριότητές του». Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπάρχει ο περιορισμός της εκχώρησης «ορισμένων» δραστηριοτήτων, που απουσιάζει από την αντίστοιχη αναφορά στον ΟΣΕ. Οπως είναι αναμενόμενο, ουδείς αναμένει ιδιωτικό ενδιαφέρον για τον ΟΣΕ, καθώς πρόκειται για μια εταιρεία που θα διαχειρίζεται τη συντήρηση και την υποδομή των σιδηροδρόμων, με αποτέλεσμα τυχόν κερδοφορία της να κινείται στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Ωστόσο, η κυβέρνηση φαίνεται ότι διαμορφώνει τις συνθήκες ώστε και οι δύο εταιρείες (ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ) να μπορούν να «υποδεχθούν» πιθανούς ιδιώτες με τη μορφή που θα επιδιώξουν εκείνοι. Πληροφορίες αναφέρουν ότι, παρά τα αντιθέτως θρυλούμενα από κυβερνητικά στελέχη, το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι, προς το παρόν τουλάχιστον, ανύπαρκτο. Οσον αφορά στη μητρική εταιρεία, ουδείς εκτιμά ότι οι φιλοδοξίες της κυβέρνησης είναι να βρει ενδιαφερόμενο για τον ΟΣΕ, ωστόσο, δεν αποκλείεται να εκχωρηθούν ορισμένες δραστηριότητες ή αρμοδιότητες της μητρικής εταιρείας σε ιδιώτη, όπως για παράδειγμα η διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού.
Στο μεταξύ, χθες το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του υπουργού Υποδομών Δ. Ρέππα με το νέο προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) το οποίο εκφράζει τις αντιρρήσεις του για το νομοσχέδιο. Παρά το γεγονός ότι ικανοποιήθηκε το αίτημα των σιδηροδρομικών για ασφάλιση στον υφιστάμενο φορέα όσων μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου (η διαδικασία προβλέπεται για 1.350 άτομα), διατηρούν έντονες επιφυλάξεις για τις αλλαγές στους κανονισμούς εργασίας και τις περικοπές των υπερωριών που πρόκειται να υποστούν.
Στα πολλά μέτωπα των ιδιωτικοποιήσεων που φαίνεται ότι έχει ανοιχτά το υπουργείο Υποδομών έρχονται να προστεθούν και τα ΕΛΤΑ. Σε χθεσινές του δηλώσεις ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου έκανε λόγο για ενδιαφέρον μεγάλου δυτικοευρωπαϊκού ταχυδρομικού ομίλου, ενώ κύκλοι της κυβέρνησης επιβεβαίωναν ότι πρόκειται για τα Βελγικά Ταχυδρομεία. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι διαγωνιστική διαδικασία δεν έχει ξεκινήσει, χρηματοοικονομικός σύμβουλος δεν έχει οριστεί ακόμη, ενώ ο προγραμματισμός ήθελε πρώτα την είσοδο ιδιώτη επενδυτή στη θυγατρική των ΕΛΤΑ «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ» και μετά στα Eλληνικά Tαχυδρομεία. Σημειώνεται ότι οι Βέλγοι είχαν ενδιαφερθεί και στο παρελθόν για την εταιρεία «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ» κατά την προσπάθεια της προηγούμενης κυβέρνησης για είσοδο ιδιώτη στην εταιρεία, η οποία, όμως, δεν προχώρησε.