Τετάρτη 1 Σεπτεμβρίου 2010

Κίνδυνος εκτροχιασμού στον σταθμό Θεσσαλονίκης

Επτά χρόνια ελλοχεύει ο κίνδυνος εκτροχιασμού σε τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής του επιβατικού σταθμού Θεσσαλονίκης λόγω παλαιότητας ενός μηχανισμού διακλάδωσης και δεν γίνεται καμία ενέργεια για την αντικατάστασή του! Το πρόβλημα έχει καταγραφεί από το 2003, από τον αρμόδιο εργοδηγό που είχε την ευθύνη των αλλαγών στον επιβατικό σταθμό και έκτοτε αναφέρεται τακτικά στο “Δελτίο Δεκαήμερης Επιθεώρησης Αλλαγών”, αλλά η διοίκηση του ΟΣΕ φαίνεται να επιδεικνύει αδιαφορία. Ο προβληματικός μηχανισμός βρίσκεται στη γέφυρα των Αγίων Πάντων. Εκεί υπάρχει τετραπλό ψαλίδι, όπως ονομάζεται στη σιδηροδρομική ορολογία, δηλαδή ένας μηχανισμός που αλλάζει την πορεία και κατευθύνει τις αμαξοστοιχίες σε συγκεκριμένη γραμμή του επιβατικού σταθμού. Το ψαλίδι της Αγίων Πάντων (αλλαγή) είναι κομβικό και από εκεί περνούν όλα τα τρένα που εισέρχονται ή απομακρύνονται από τον σταθμό, δηλαδή περίπου 100 αμαξοστοιχίες ημερησίως. Εκτός αυτού, εκεί γίνονται συνέχεια ελιγμοί μηχανών έλξης για τη σύνθεση των αμαξοστοιχιών. Ο μηχανισμός αλλαγής είναι τηλεχειριζόμενος και αποτελεί τμήμα της τηλεδιοίκησης Θεσσαλονίκης αλλά κάποιες φορές χάνει τον ηλεκτρονικό έλεγχο, με αποτέλεσμα να μπλοκάρει η τηλεδιοίκηση. Το τελευταίο περιστατικό συνέβη προ μηνός, όταν το ψαλίδι μπλόκαρε και αναγκάστηκαν οι κλειδούχοι του σταθμού να βρίσκονται στη γραμμή και να προσπαθούν να ρυθμίσουν την κυκλοφορία και να κάνουν αλλαγές με τις λεγόμενες μανιβέλες, με λοστούς και με σφυριά, δηλαδή χειροκίνητα, μπροστά στον κίνδυνο εκτροχιασμού. Η ζημιά αποκαταστάθηκε τελικά από τα τεχνικά συνεργεία, αλλά ο μηχανισμός παραμένει προβληματικός. Οι σιδηροδρομικοί κρούουν συνέχεια τον κώδωνα του κινδύνου και επισημαίνουν πως είναι απαράδεκτο να μη διατίθενται τα λιγοστά χρήματα που απαιτούνται για την αντικατάσταση του ψαλιδιού.
Περικοπές στους σταθμάρχες
Ο σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης, εδώ και λίγες ημέρες, έμεινε χωρίς βοηθό σταθμάρχη κίνησης, λόγω ελλείψεων σε προσωπικό. Το Γραφείο Κίνησης του σταθμού προβλέπει την εργασία δύο σταθμαρχών σε 24ωρη βάση, αλλά η διοίκηση αποφάσισε να απασχολεί μόνο έναν σταθμάρχη τις νυχτερινές ώρες. Ο σταθμάρχης έχει την ευθύνη της κυκλοφορίας και της σηματοδότησης των αμαξοστοιχιών για την ασφαλή αναχώρηση, συντάσσει ή παραλαμβάνει τα φύλλα πορείας, ενημερώνει το επιβατικό κοινό για αφίξεις-αναχωρήσεις ή καθυστερήσεις, παρακολουθεί την τροφοδοσία των αμαξοστοιχιών και εκτελεί χρέη προϊσταμένου. “Η περικοπή προσωπικού στο συγκεκριμένο γραφείο δημιουργεί προβλήματα σε όλη τη λειτουργία του επιβατικού σταθμού, λόγω των σοβαρών αντικειμένων τα οποία διαχειρίζονται οι σταθμάρχες”, αναφέρει ο κ. Νικόλαος Χαγιάρης, σταθμάρχης, μέλος του δ.σ. του ΣΣΒΕ. Ο ίδιος έστειλε επιστολή στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΣΕ, ζητώντας την επαναφορά του σταθμάρχη στο γραφείο, επισημαίνοντας ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η ασφαλής κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών στον σταθμό Θεσσαλονίκης, που είναι ο μεγαλύτερος σιδηροδρομικός σταθμός της χώρας. Σύμφωνα άλλωστε με τα στοιχεία της ΕΔΙΣΥ, από τον σταθμό διακινούνται καθημερινά περισσότεροι από 10.000 επιβάτες και για κάποιους μήνες τα έσοδα ανέρχονται έως και 1,5 εκατ. ευρώ. Προβλήματα υπάρχουν και στον εμπορευματικό σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης, στον παλιό σταθμό και στο ΤΧ2, όπου καταργήθηκαν οι νυχτερινές βάρδιες και υπολειτουργούν. Οι εργαζόμενοι ζητούν την επαναφορά των νυχτερινών και επισημαίνουν ότι “από τη μια έχουμε έλλειψη προσωπικού, από την άλλη η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το προσωπικό είναι πλεονάζον”.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη στην «Μακεδονία»