Τρίτη 1 Ιουνίου 2010

Αντιδρούν οι δήμαρχοι στη Μεσσηνία για το "κόψιμο" του τρένου

Σοβαρά προβλήματα θα προκαλέσει στη Μεσσηνία και η σιδηροδρομική της απομόνωση, στην περίπτωση που υλοποιηθούν όσα ανακοινώθηκαν πρόσφατα από τον υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Δημ. Ρέππα στο πλαίσιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, για αναστολή της λειτουργίας της γραμμής της Πελοποννήσου και λειτουργία, προφανώς, μόνο του βόρειου τμήματος του δικτύου.
Το «Θάρρος» μίλησε με τους δημάρχους περιοχών από τις οποίες διέρχεται ο σιδηρόδρομος, οι οποίοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο ενδεχόμενο αναστολής της λειτουργίας του δικτύου. Μίλησε, επίσης, με εργαζόμενο στον ΟΣΕ, από τα λεγόμενα του οποίου προκύπτει ότι πίσω από όλα κρύβεται η σκοπιμότητα της απαξίωσης του δικτύου. Πάντως, πέραν της κινητοποίησης που έχει παρατηρηθεί το τελευταίο διάστημα, μετά τις ανακοινώσεις δηλαδή του κ. Ρέππα, καλό θα είναι να συγκεντρωθούν όλοι οι δήμαρχοι από τους Δήμους των οποίων διέρχεται ο σιδηρόδρομος και να επιχειρήσουν να συγκροτήσουν κοινό διεκδικητικό μέτωπο.
Δήμος Αετού
«Η φημολογία προηγείται της πραγματικότητας. Κι έρχεται αυτή η πραγματικότητα», σχολίασε ο δήμαρχος Αετού Δημ. Δριμής. «Η χώρα, οι πολίτες και η περιοχή μας θα καταβάλλουν το τίμημα της διαχειριστικής ανεπάρκειας των κυβερνώντων. Τις τελευταίες δεκαετίες ο δημόσιος πλούτος συρρικνώνεται ή αλλιώς αποκρατικοποιείται, αλλά τα δημόσια ελλείμματα μεγαλώνουν.
Η απουσία του τρένου, μέσου μαζικής μεταφοράς και φιλικού προς το περιβάλλον, θα υποβαθμίσει περαιτέρω την περιοχή μας και την εξυπηρέτηση των πολιτών, σε όφελος ενεργοβόρων μέσων επικοινωνίας. Η μέγγενη του ΔΝΤ είναι προφανές ότι θα αγκαλιάζει ολοένα και περισσότερα κομμάτια της ζωής μας.  Η φημολογούμενη μεταφορά του κόστους λειτουργίας στην αυτοδιοίκηση, σημαίνει περαιτέρω επιβάρυνση των πολιτών. Κάθε κρίση, όμως, είναι κίνδυνος και ευκαιρία. Οι πολίτες έχουν την ευκαιρία να αντιδράσουν».
Δήμος Ανδανίας
Το τρένο από Διαβολίτσι έως Καλαμάτα είχε πληρότητα 95%, μας είπε ο δήμαρχος Ανδανίας Γ. Διαγούπης, στοιχείο που παρουσίασε και σε συνάντησή του με τον τότε υπουργό Μεταφορών Ευριπίδη Στυλιανίδη, παρουσία του νομάρχη Μεσσηνίας Δημ. Δράκου και του διευθυντή κίνησης του ΟΣΕ Παν. Αναστασόπουλου. Στη συνάντηση εξέφρασε στον τότε υπουργό ότι το τρένο που είχε τότε δρομολογηθεί ήταν το πιο χρήσιμο εργαλείο για το νομό, καλύτερο από το ΚΤΕΛ ή και τα επιβατικά αυτοκίνητα, επειδή ήταν φθηνό και επέτρεπε σε όλη τη βόρεια Μεσσηνία να έχει πρόσβαση, σε σύντομο διάστημα, στην Καλαμάτα.
«Για ποιο λόγο το έκοψαν δεν το γνωρίζω», είπε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε ότι πολλοί επισκέπτες από την Καλαμάτα και άλλα σημεία του νομού επισκέπτονταν το Δήμο Ανδανίας για διάφορες εκδηλώσεις (π.χ. καρναβάλι), με 1 ευρώ, αλλά και το αντίστροφο. «Πλέον, θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις και στην τοπική οικονομία» σχολίασε. Αν κάποιος θελήσει να καλύψει αυτή την απόσταση με το επιβατικό αυτοκίνητο θα πρέπει να δαπανήσει πολύ περισσότερα χρήματα από το 1,5 ευρώ του εισιτηρίου με επιστροφή. Επισήμανε, επίσης, ότι το τρένο είναι από τα πιο ασφαλή μεταφορικά μέσα. Εξέφρασε, ωστόσο, και το παράπονό του, σημειώνοντας: «Τις τοπικές κοινωνίες δεν τις ακούει κανένας. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω…».Στο ερώτημα αν είναι παράξενο ή όχι να έχουν δαπανηθεί τόσα χρήματα για τη βελτίωση της γραμμής και αυτή να μη λειτουργεί, κατέθεσε την εμπειρία του από ταξίδι που έκανε στη Γερμανία: «Με τα ίδια χρήματα οι Γερμανοί έχουν φτιάξει “λαγούς με πετραχήλια”, με αποτέλεσμα το τρένο να κινείται με πολύ μεγάλες ταχύτητες. Μήπως δεν κάνουμε καλύτερη διαχείριση εμείς και μένουν πίσω τα αναπτυξιακά έργα; Δυστυχώς, στην περιοχή μας, που βρίσκεται στο ενδιάμεσο Αρχαίας Μεσσήνης και Επικούριου Απόλλωνα, ούτε το τρένο έρχεται, ούτε και το οδικό δίκτυο που υπάρχει, είναι καλό. Κι εμείς καθόμαστε και μαραζώνουμε μετά τις πυρκαγιές και ό,τι ακολούθησε».
Δήμος Άριος
Την απογοήτευση των δημοτών του μας μετέφερε και ο δήμαρχος Άριος Γ. Γιαννακόπουλος, λέγοντας πως το τρένο εξυπηρετούσε τους κατοίκους, οι οποίοι, έναντι ελάχιστου τιμήματος, έφθαναν σύντομα στην Καλαμάτα. Χαρακτήρισε το τρένο κοινωνικό μέσο μετακίνησης και επισήμανε πως η λειτουργία της γραμμής δεν πρέπει να ανασταλεί. Κατά την άποψή του, θα μπορούσε να υπάρξει μια αύξηση στο αντίτιμο του εισιτηρίου και να μην ακολουθείται η πολιτική «πονάει χέρι, κόβει χέρι».
Δήμος Δωρίου
Εξυπηρετούσε πολύ κόσμο το τρένο, σημείωσε από την πλευρά της και η εκτελούσα χρέη δημάρχου Δωρίου Αθανασία Παπαδοπούλου. Ήταν το πρώτο, όπως τόνισε, μέσο συγκοινωνίας με τα άλλα χωριά και η αναστολή λειτουργίας της γραμμής μόνο αρνητικά αποτελέσματα θα έχει. Κατά την κα Παπαδοπούλου, αντί να σταματήσει η λειτουργία της γραμμής, θα έπρεπε να αναβαθμιστεί: «Το σιδηρόδρομο της Πελοποννήσου τον κατασκεύασε πριν από 150 χρόνια ο Χαρ. Τρικούπης. Εμείς, σήμερα, αντί να τον αναβαθμίσουμε, τον εγκαταλείψαμε».
Δήμος Ιθώμης
Θα είναι τραγικό το να διακοπεί η γραμμή, επισήμανε από την πλευρά του ο δήμαρχος Ιθώμης Κ. Γεωργακόπουλος, ο οποίος πρότεινε την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών μέσω των «καλλικρατικών» Δήμων: «Θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος, προκειμένου να εξυπηρετείται το κοινό, που, λόγω και της οικονομικής κρίσης, δεν έχει να διαθέσει το αντίτιμο του εισιτηρίου στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ». Σύμφωνα με τον κ. Γεωργακόπουλο, το τρένο είναι το πιο παρεξηγημένο όχημα μεταφοράς, καθώς είναι οικολογικό και ασφαλές. Κατέληξε δε λέγοντας ότι αν δε λειτουργεί σωστά ο ΟΣΕ, δε φταίει ο κόσμος να πληρώνει τα σπασμένα.
Δήμος Θουρίας
Το τρένο είναι ένα κοινωνικό αγαθό που δεν μπορεί να κοπεί, σχολίασε από την πλευρά του ο δήμαρχος Θουρίας Γ. Σκαλαίος. «Κάθε σύγχρονη χώρα που σέβεται τον εαυτό της – πρόσθεσε- έχει σύγχρονο σιδηρόδρομο, που κινείται με ταχύτητες αεροσκάφους. Εμείς, αντί να του δώσουμε δύναμη του σιδηρόδρομου, τον απαξιώσαμε εσκεμμένα για την εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων (πετρέλαια, λεωφορεία κ.λπ.). Επιπρόσθετα, τόνισε ότι στην Ελλάδα η εμπορευματική κίνηση δεν ξεπερνά μονοψήφιο ποσοστό, τη στιγμή που σε χώρες του εξωτερικού κυμαίνεται μεταξύ 30 – 40% και στη Ρωσία στο 70%. «Αν θέλουμε», πρότεινε, «να βοηθήσουμε την περιφέρεια και τη χώρα, θα πρέπει να εκσυγχρονίσουμε το σιδηρόδρομο με όποιο κόστος και να τον λειτουργήσουμε».  Άφησε δε υπόνοιες για «οσμή» σκανδάλου όσον αφορά στα έργα βελτίωσης της γραμμής, από τη στιγμή που τα τρένα που χρησιμοποιήθηκαν για τις δοκιμές δε χωρούσαν να περάσουν από τις σήραγγες.
Δήμος Κυπαρισσίας
Δε διαταράσσεται ιδιαίτερα η επιβατική κίνηση από τις προθέσεις του κ. Ρέππα, παρατήρησε από την πλευρά του ο δήμαρχος Κυπαρισσίας Γ. Σαμπαζιώτης, λέγοντας πως ούτως ή άλλως δεν υπήρχε κίνηση. Κατ’ αυτόν, το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχει προγραμματισμός για την εξέλιξη του δικτύου: «Θα μπορούσε να γίνει μια πρόσκαιρη διακοπή των δρομολογίων, αρκεί να υπάρχει σχεδιασμός ούτως ώστε να γίνει η γραμμή κανονική και να ενοποιηθεί με την υπόλοιπη Ελλάδα. Για εμένα είναι ζήτημα συμφερόντων. Συμφέρει τον οποιονδήποτε κατασκευαστή να φτιάξει το δίκτυο, γιατί θα έχει πολύ μεγαλύτερη κίνηση. Η περιοχή μας δεν είναι εγκαταλελειμμένη στην άκρη.
Είναι δραστήρια περιοχή, υπάρχει το λιμάνι της Πάτρας και ένα σιδηροδρομικό δίκτυο στην Πελοπόννησο, συμφέρει και αυτόν που θα το κατασκευάσει, πέρα από το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών. Έχουμε ένα δίκτυο από την εποχή του Τρικούπη, το εγκαταλείψαμε στην τύχη του κι έχουμε την απαίτηση να είναι λειτουργικό. Ε, αυτό δε γίνεται, όσο και να προσπαθήσει κανείς».
Ο δήμαρχος παρατήρησε ακόμη ότι η αποκαλούμενη βελτίωση ήταν να στρωθεί νέο χαλίκι στις γραμμές και να αντικατασταθούν κάποια τμήματά τους. Επανέλαβε πως θα πρέπει το δίκτυο να γίνει κανονικό, κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα να χρειάζεται μιάμιση ώρα για την Αθήνα:
«Ποιος θα χρησιμοποιούσε το Υπεραστικό ΚΤΕΛ ή το αυτοκίνητό του για να πάει στην Αθήνα; Κανένας. Πώς συμβαίνει κάτι τέτοιο στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, που έχει μεγάλα ποσοστά πληρότητας και να μη συμβεί και σε εμάς», αναρωτήθηκε.
Δήμος Μελιγαλά
Το τρένο είναι βασικό μέσο κυκλοφοριακής σύνδεσης στο Δήμο Μελιγαλά, σύμφωνα με τη δήμαρχο Ελένη Αλειφέρη, η οποία συμφώνησε με την πρόταση που είχε διατυπώσει προ ημερών με επιστολή του ο κ. Χαρικλής Μαρινόπουλος να λειτουργήσει τρένο με τουριστικό περιεχόμενο. Με τη σειρά της επισήμανε ότι θα πρέπει να εξεταστεί η σκοπιμότητα της βελτίωσης της γραμμής, για την οποία δαπανήθηκαν σημαντικά ποσά. Θα μπορούσε να εκσυγχρονιστεί, στην κυριολεξία το συγκεκριμένο μέσο, όπως είπε: «Αν η αυτοδιοίκηση πρέπει να συμβάλλει σε αυτή την προσπάθεια, είμαστε διατεθειμένοι όλοι οι συνάδελφοι να το πράξουμε». Κλείνοντας, επισήμανε πως ο Μελιγαλάς έχει ανάγκη την παρουσία του τρένου.
Δήμος Μεσσήνης
Η μόνη γραμμή που λειτουργούσε με μεγάλη πληρότητα είναι αυτή που συνδέει την Καλαμάτα με τη Μεσσήνη, παρατήρησε ο δήμαρχος Μεσσήνης Κ. Σπυρόπουλος. «Είναι μεγάλο πλήγμα αυτό που θα συμβεί για τους χρήστες του τρένου», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι η Δυτική Μεσσηνία χρησιμοποιούσε το τρένο για να προσεγγίσει την Καλαμάτα, χωρίς να έχει το άγχος για την εξεύρεση θέσης στάθμευσης, καθώς τα αυτοκίνητα στάθμευαν στο σταθμό του ΟΣΕ. Εκτός όμως από αυτούς, το τρένο εξυπηρετούσε ηλικιωμένους, μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές, που πήγαιναν στην Καλαμάτα για τις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις. Επισήμανε το πόσο ασφαλές μέσο κυκλοφορίας είναι το τρένο και πρόσθεσε: «Δεν περίμενα να γίνει κάτι τέτοιο». Δε φταίνε οι εργαζόμενοι, αλλά η κυβέρνηση της Ν.Δ. Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ ζητήσαμε και την άποψη ενός από τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ, του οποίου, για ευνόητους λόγους, δε δημοσιοποιούνται τα στοιχεία.
Όπως μας εξήγησε, άποψη των εργαζομένων είναι ότι τα χρήματα που διατέθηκαν για τη βελτίωση της γραμμής Τρίπολης – Καλαμάτας δε θα αποδώσουν, από τη στιγμή που δεν έγινε νέα χάραξη για να βελτιώσει την ποιότητα του ταξιδιού και τη μείωση της διάρκειάς του, παρά μόνο άλλαξαν οι γραμμές. Έτσι, δεν υπάρχει μέλλον από τη στιγμή που το οδικό δίκτυο συνεχώς βελτιώνεται.
Από τη στιγμή δε που «έκλεισε» και το εμπορευματικό μέρος για την Πελοπόννησο και δόθηκε σε ιδιώτη, δεν υπάρχει αντικείμενο για τη χρήση της γραμμής. «Ήταν μια τεράστια αποκοτιά η διάθεση όλων αυτών των χρημάτων, τη στιγμή που αν χρησιμοποιούνταν στο τμήμα Καλαμάτα – Κυπαρισσία – Πάτρα, που είχε και έχει κίνηση, θα ήταν τελείως διαφορετική η κατάσταση», σχολίασε.
Τα τελευταία δύο χρόνια- συνέχισε- τα δρομολόγια που είχαν κίνηση «κόπηκαν» τελείως και έμειναν τρία δρομολόγια (δύο για Πάτρα και ένα για Κυπαρισσία), που έχουν τεθεί σε λάθος ώρες και δεν εξυπηρετούν τους επιβάτες: «Διώξαμε τους πελάτες, με τις επισκευές της γραμμής, χάσαμε και τα ΤΕΙ και μείναμε να δουλεύουμε με μια Μεσσήνη και κάποια υποτιθέμενα δρομολόγια Πάτρας, που είναι όλα δρομολογημένα τις απογευματινές ώρες και δεν εξυπηρετούν τους επιβάτες».
Μάλιστα, μέμφθηκε ευθέως, για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, τη Ν.Δ. Σχολίασε, επίσης ότι αυτό (η διακοπή δρομολογίων που παρουσιάζουν κίνηση) είναι μια πάγια τακτική, που οδηγεί στην απαξίωση της γραμμής και δίνει άλλοθι στους ιθύνοντες να υποστηρίζουν πως πληρώνουν τους εργαζόμενους χωρίς λόγο. Χαρακτήρισε, δε, κίνηση τακτικής ότι εμφανίστηκαν όλοι οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ να αμείβονται πλουσιοπάροχα, χωρίς να συμβαίνει κάτι τέτοιο, ενώ επιμέρισε και μερίδιο ευθύνης στα τηλεοπτικά ΜΜΕ, που με τα στοιχεία που παρουσίασαν «κέρδισαν» την κοινή γνώμη.
"Θάρρος" Μεσσηνίας